Tio tips som kan rädda dig från olyckor när du åker motorcykel i vår

Att rulla ut på vårens första svarta asfalt är en dröm som går i uppfyllelse för många hojåkare så här års.
Men se upp!
– Det är viktigt att man förstår att bilisterna inte är vana med att det finns motorcyklar på vägen, säger Henrik Sjögren, underwriter Motor på Länsförsäkringar Västernorrland.

Tio tips som kan rädda dig från olyckor när du åker motorcykel i vår

Att räkna med ”att man är osynlig” är själva grundregeln inför vårens första motorcykeltur. Läget i trafiken är helt enkelt inte som det var i slutet av förra sommaren.

Läs mer: Så kör du motorcykel säkert

Henrik Sjögren rekommenderar även en ”avrostningskurs” inför säsongen. Här i Västernorrland har du som motorcyklist chansen på Sättnabanan i Sundsvall den 21 maj, säger Anders Jönsson på SMC Västernorrland.

Henrik Sjögren, underwriter Motor på Länsförsäkringar Västernorrland.
Henrik Sjögren, underwriter Motor på Länsförsäkringar Västernorrland.

– Där får du träna på alla de moment som behövs i trafiken för att bli en säkrare förare inför sommar säsongen. Håll avstånden och tänk efter före, säger han.

Ett annat tips för säkrare mc-åkning är förstås att se över materialet. Både motorcykeln och det som sitter närmast kroppen.

Om man vill satsa på ny utrustning och nytt mc-ställ. Finns det något som kan vara extra bra att satsa på för att känna sig säker?

– Det finns många ställ och utrustning som gör mc-åkningen säkrare och utvecklingen går ju, som sagt, framåt. CE-märkningen är ett krav. Det finns en del märken som inte har denna märkning och den ska man försöka hålla sig borta ifrån, säger Anders Jönsson.

  • CE-godkända mc-kläder ska vara märkta och ha skydd för axlar, armbågar, underarmar, knän och höfter.
  • Ryggskydd skyddar bra även i jackans foder, men skyddar allra bäst om det sitter fastspänt på kroppen.
  • Stövlarna bör ha skydd även över skenbenen och ha styv sula medan handskarna ska vara förstärkta i handen och helst ha skydd för knogarna.
  • Nuförtiden finns det även ”krockkuddar” inbyggda i jackor eller västar som skyddar nacken och överkroppen.
  • När det gäller hjälmar går det inte att överskatta betydelsen av att välja rätt. Det som gäller är godkända hjälmar med EU-beteckningen ECE 22:05. Kom ihåg att hjälmen också ska sitta fixerad och att integralhjälm ger ett bättre skydd för ansikte och käke än öppna hjälmar. Hjälmen ska också alltid vara ny när du köper den eftersom en begagnad hjälm kan ha försämrad passform och ger sämre skydd. Läs mer om hjälmar

 

Kurser med SMC:

Sveriges Motorcyklister håller grundkurs och avrostningskurs på Sättnabanan utanför Sundsvall den 21 maj. Där får du som mc-åkare chans att göra balans- och bromsövningar. Avrostningskursen är ett bra tillfälle att öva upp sin förmåga efter vintern och kan rädda liv. Singelolyckor är den olyckstyp där flest motorcyklister omkommer. Läs mer och anmäl dig här

Du kan också anmäla dig till Knix-kurser i Sundsvall och Örnsköldsvik där du får öva på broms- och kurvteknik samt gaskontroll. Läs hela kursutbudet här


Tio tips för en säker motorcykelsäsong:

  • Se till att ha bra skyddsutrustning – hjälm och kläder
  • Kör säkerhetsmedvetet och håll hastighetsbegränsningen
  • Anpassa hastigheten, hålla avstånd och ha en handlingsberedskap särskilt i korsningar. Då kan du stanna, även om andra gör fel.
  • Se till att motorcykeln är i bra skick
  • Gamla däck och slitna bromsbelägg ökar risken kraftigt för olyckor.
  • Håll koll på rullgrus och potthål
  • Klä dig ordentligt
  • Om du sitter och fryser på motorcykeln så försämras din uppmärksamhet och körförmåga.
  • Tänk på att din förmåga försämrats om du inte kört på ett tag
  • Öva inbromsningar på en asfaltsyta till exempel en parkering och ta det lugnt i kurvorna så att kurvtekniken övas upp i lugn fart.