Gunilla och Julia älskar sitt jobb

”Aldrig att jag kommer att göra bilaffär med ett fruntimmer”, sa mannen som tyckte att han kunde mer om bilar än den kompetenta säljare han mötte på Möller Bil. Gunilla Sjöstrand säljare på Möller Bil i Västerås skrattar. – Sådant händer inte längre.

TRIVS – Mötet med kunden är det roligaste i jobbet, säger Julia Holmkvist och Gunilla Sjöstrand, säljare på Möller Bil i Västerås. Plus att jobba med VW. I vårt breda modellprogram finns en bil för alla.

Gunilla har jobbat som säljare på Möller Bil sedan 1989. Hon är en av 5 kvinnliga säljare på företaget och har både upplevt fördomarna som fanns och hur de ebbat ut.
– Möller Bil var tidiga att snappa upp betydelsen av hur olika kompetenser bland säljarna gynnar kunderna, säger hon. Kunder är olika och det är vi som säljer också. Och nu har jag snart hållit på i 30 år.

Varje morgon känns det kul att gå till jobbet

Det är längre tid än Julia Holmkvist har levt. Också hon säljare på Möller Bil sedan 10 år tillbaka.
– Jag trivs också så otroligt bra med mitt jobb. Varje morgon känns det kul att gå till jobbet, säger hon.

Gunilla och Julia säljer Volkswagen som ju är en världsledande aktör med ett mycket brett modellprogram.
– Det finns en bil för varje kund och vår uppgift är att professionellt möta kundens frågor med relevanta svar, fortsätter Gunilla. Och inte spilla kundens tid genom att prata om något som kunden faktiskt inte är intresserad av. Eller redan kan.

Läs mer: Kolla utbudet av nya Volkswagen här

Därför handlar en del av säljjobbet idag om att lyssna in vad kunden vill veta. Och att känna in. Egenskaper som av tradition har betraktas som mer kvinnliga.
– Det funkar inte att jag pratar om vridmoment, motorstorlek eller hur bilen ligger på vägen med en kund som mest är intresserad av hur många barnstolar som får plats, exemplifierar Gunilla. Kunden idag är mycket påläst och är vid besöket i butiken ofta intresserad av en specifik bil.

Julia instämmer.
– Kunderna är olika och det är det som gör jobbet så roligt. Någon kan komma in och efter en provkörning köpa bil på 20 minuter. Eftersom man byggt ihop bilen på nätet och har den info som behövs. Andra vill ta längre tid på sig för att skaffa kunskap i butiken.

Kunden håller i taktpinnen

Att lyssna in kundens behov är dock inget bara de kvinnliga säljarna ägnar sig åt, menar Julia.
– Bilbranschen och sättet att sälja bil förändras snabbt och hela tiden. Bara under de 10 år jag har jobbat har fokus skiftat från stora motorer till snåla miljöbilar och nu över till att bilägandet ska vara enkelt och smidigt.

– Det stämmer, fyller Gunilla i. Tid är bristvara för nästan alla idag. Också för våra kunder. Det är därför vi säljare enbart ska informera om det som kunden vill veta mer om. Inget annat.

Möller Bil i Västerås har fortsatt verkat för att bryta upp mansdominansen i branschen. I dagsläget finns 4 kvinnor på verkstaden, 4 på skadeverkstaden samt ytterligare 3 kvinnliga säljare.
– Det är klart att det är positivt med en mix kvinnligt och manligt. Alla arbetsplatser får en mjukare stämning med en blandning, avslutar Gunilla och Julia.

Möller Bil i Västerås