Ett års skador på några timmar – skyfallet skapade tidernas kaos: ”Har aldrig varit med om något liknande”
– Många kunder hade panik, säger projektledaren för översvämningsarbetet på Länsförsäkringar Gävleborg.
Skadechef Anders Sandström (till höger) tillsammans med projektledaren för översvämningsarbetet, Magnus Bergsten, på Länsförsäkringar Gävleborg.
De massiva skyfallet i augusti satte onekligen sina spår i Gästrikland, något man självklart även märkte hos Länsförsäkringar Gävleborg. Skadechef Anders Sandström och projektledaren för översvämningsarbetet, Magnus Bergsten, förklarar:
– I normala fall arbetar tio handläggare med den här typen av ärenden. Nu fick vi skala upp till 170 handläggare och fick hjälp av kollegor runt om i landet. Det här handlade dessutom om jättestora skador. Det var inte en diskmaskin som läckt utan källare efter källare som stod i en meter vatten. Antalet kontakter mellan handläggare, byggare och kund kan därför vara flera hundra bara i ett enda ärende. Det innebär att även om antalet skador på några timmar motsvarar ett år så motsvarar arbetsinsatsen långt, långt mer än ett år.
Här kan du läsa mer om hem- och villaförsäkring och vad som ingår
Från golvbrunnar sprutade vatten upp. Från gatorna vällde vatten in.
– Många kunder hade panik. Fullt begripligt! Det handlade ju om deras hem, säger Magnus Bergsten.
Försäkringsbolag är vana att hantera skador så där uppstod inte panik.
– Men när det kommer sådana regnmängder att det statistiskt sett bara händer en gång på tusen år finns ju ingen manual. Skador ska besiktas, rivas, torka och allt ska sedan återställas. Vi är det i särklass största försäkringsbolaget i den här händelsen, men alla andra bolag fick också en enorm arbetsbelastning, säger Anders Sandström.
Företagen som mäter fukt fick plötsligt hundratals jobb. Byggföretag blev nerringda. Slamsugningsbilar stod överallt på gatorna. Och alla behövde hjälp – helst nu.
Pågående högkonjunktur i byggbranschen och en pandemi förenklade inte situationen. Och de normala skadeanmälningarna droppar dessutom som vanligt in varje dag.
Här kan du läsa om aktuella erbjudanden och förmåner som Länsförsäkringar Gävleborg har just nu
Mattias Mattsson, arbetsledare på BF Entreprenad i Hofors, minns hur han vaknade av regnet och hann tänka att det kommer att bli mycket jobb nu. Då ringde Länsförsäkringar.
– Sedan dess har vi arbetat med detta och hela branschen har det likadant. Vi brukar ha 20-30 pågående skador men kom snabbt upp i 110 och kämpar för att hinna med trots att vi lyckats nyanställa tre, säger han.
En sådan här stor händelse skapar en kedjereaktion, när en målare inte kan göra sitt jobb innan en elektriker har gjort sitt och så vidare. Mattias Mattsson, byggaren, konstaterar:
– En del material tog det slut på. Ett tag gick det inte att få tag på avfallscontainrar. Det är sorgligt att se folks inredning och lösöre stå helt förstört på gården.
Anders Sandström och Magnus Bergsten på Länsförsäkringar Gävleborg kan inte nog hylla kunderna:
– Självklart är de frustrerade. Det handlar ju om människors hem. Men de allra flesta förstår att en naturkatastrof innebär en exceptionell situation. Det är lite en slump vilken plats i kön man får. Någon råkade bli nummer 1 i kön, andra nummer 1000. Många faktorer påverkar detta. När du anmälde, torktider, typ av skada och annat. Marknaden har dammsugits på entreprenörer från hela landet. Samordningen kan vara bökig vid en normal skada. Här pratar vi om en gigantisk utmaning.
Ett halvår efter regnkaoset domineras arbetet fortfarande av detta. Magnus Bergsten igen:
Många källare hade fortfarande inte torkat i december så det här får vi leva med ett bra tag till.
Däremot påverkar inte katastrofen premierna på kort sikt, förklarar skadechef Anders Sandström:
– Blir det i framtiden fler katastrofer eller andra extrema skador, på grund av klimatförändringar eller annat, kommer det förstås att påverka på sikt. Men försäkringarna blir inte dyrare av den här enskilda katastrofen.
E-post, chat eller telefon – så kommer du i kontakt med Länsförsäkringar Gävleborg