Ica Åsens nya satsning – bygger framtidens delikatessdisk

En ny fräsch delikatessdisk byggd för framtiden står nu äntligen på plats. Ica Åsen i Ljusdal fortsätter att satsa.
– Hur handlar folk om 20 år? Det vet vi inte riktigt, men vi har tänkt att den här disken ska fungera även om då, säger Mikael Svanqvist, Ica-handlare.

Mikael Svanqvist, Ica-handlare.

De senaste veckorna har delikatessavdelningen på Ica Åsen varit stängd då den gamla disken från 1986 har fått lämna plats för en ny. Tanken är att den nya disken ska ge utrymme för framtidens handel. Där ska klassisk försäljning över disk kombineras med färdigskivade och förpackade produkter. Detta för att tillgodose allt från stressade barnfamiljer till kunder som vill ha personlig service för att hitta rätt bland alla delikatesserna. Framöver kommer det även att finnas färdiglagade matlådor för de kunder som har ont om tid.
– Det är väl så jag tänker att det kommer att se ut framöver. Men det är det ju ingen som vet. Vi vet bara att folk måste äta, säger Mikael Svanqvist.
I den nya disken finns det mesta.
Den nya disken är precis som den tidigare fylld med en härlig blandning av ostar, charkuterier, egenproducerade röror och mycket annat. Framförallt finns det gott om lokalproducerade produkter som kunderna både uppskattar och efterfrågar.
– I Hälsingland är det väldigt mycket fokus på lokala produkter. Sedan är matkulturen i sig jäkligt stark här uppe och det tycker jag är roligt, säger Mikael Svanqvist.
I oktober var det tre år sedan han tog över Ica Åsen. Mikael Svanqvist har mycket kunskap i ryggen, han har varit Ica-handlare i nästan tretton år och arbetat inom handel sedan 18-årsåldern. Han vet att det är viktigt att satsa, utveckla och våga tro på framtiden.
– Vi måste hänga med, vi blir omsprungna annars. Vi måste förnya och tänka framåt, vara med på nyheterna. Gör inte vi det så gör någon annan det, och att komma två är inte bra. Det vill vi inte vara, vi vill vara etta på så gott som allting, säger han.
Det är ingen kund som ska komma in här och tro att man inte blir sedd
Goda charkuterier, ostar och annat både lokal- och egenproducerat.
Förutom modet att satsa och blicka framåt är det även viktigt att värna om kundkontakten. Mikael Svanqvist och hans medarbetare på Ica Åsen vill att alla kunder ska känna sig välkomna i butiken. Det är någonting som de arbetar för varje dag. Precis lika viktigt är det med kundernas åsikter, det är många gånger dessa som styr vad som finns på butikens hyllor.
– Du ska känna dig välkommen och sedd. Vi kommer alltid att jobba för kundens bästa, säger han.
Det är viktigt för Mikael att säkra butiken för framtiden.
Mikael Svanqvist är en person som brinner för sitt yrke. Han har lite svårt att sitta kvar inne på kontoret med administrativa uppgifter och försöker ständigt finna tid till den dagliga kontakten med medarbetarna och kunderna.
– Jag tycker om det här, jag älskar den här butiken. Kundkontakten och allt runt omkring är ju mitt liv, säger han.