På Bilmetro i Avesta sätter man servicen i fokus
På Bilmetro i Avesta sätter man servicen i fokus
För bilförsäljare idag handlar det inte bara om att sälja en bil – då de flesta bilar idag har samma höga kvalité och garantier. Det som verkligen är viktigt är att finnas till även efter försäljningen. Det har Henrik blivit expert på. Kunden ska alltid kunna komma till oss vid frågor och funderingar samt vid eventuella problem så bilen alltid kan rulla.
Med de senaste decenniernas teknikutveckling med allt bättre bilar som följd har det blivit allt mindre viktigt för kunden vilken bilmärkeslogotyp som sitter på grillen eller motorhuven. Istället är det viktigaste att ha en bilhandel som man litar på och har byggt upp en relation till.
Vi gör vårt yttersta för att se till att våra kunders bilägande blir så smidigt som bara möjligt
Henrik Kjersel, uppskattad säljare på Bilmetro i Avesta, har receptet för att få en långvarig relation till kunden.
– Det viktigaste för kunden är att handla av någon som är lyhörd, ärlig och ställer upp i ur och skur även efter att affären är klar, säger han.
Här spelar förstås Bilmetros lokala förankring i Avesta roll tillsammans med att de är ett av Sveriges ledande bilföretag med nästan 100 års erfarenhet. Själv kom Henrik till anläggningen i Avesta för fyra år sedan.
Här kan du få mera information om Bilmetro i Avesta
Efter att tidigare ha sålt personbilar från Volkswagen och Skoda säljer han numera Volkswagen transportbilar till främst företagskunder. Därmed ingår han också i Team Transportbilar, som skapades vid Bilmetro Avesta 2018 för att förstärka servicen till kunden såväl vid försäljningen som när en bil måste servas eller om det uppstår något problem med bilen.
– Vi vet att många företag står stilla om inte deras bilar rullar. Att lämna i från sig en bil några timmar kan betyda ett stort ekonomiskt bortfall för kund.
Vi ser därför till att lösa det på bästa sätt för kund!
Det kan t ex betyda att någon i verkstaden får jobba över, eller så plockar vi fram en ersättningsbil till kunden. Vi som jobbar med det här blir lite av tusenkonstnärer och vi har fått beröm av kunderna för vår expertis och våra snabba lösningar.
Som säljare märker Henrik Kjersel att kunderna är mer pålästa än tidigare och därför har en tydlig bild av vad de vill köpa eller leasa.
– Min uppgift blir då att identifiera behoven och vägleda kunden så att det ska bli så bra som möjligt i slutändan.
Här kan du få svar på dina bilfrågor
En fråga som är högaktuell är den höjda fordonsskatten från och med 1 januari 2020, som gäller för nya bilar under de första tre åren.
– Det är ju ett beslut som har fattats av en enig riksdag, så det är helt enkelt något vi får förhålla oss till. För kunderna kan det innebära några hundralappar mer i månaden att betala, men det enda vi kan göra är att anstränga oss för att se till att deras bilägande blir så smidigt som bara möjligt, säger Henrik.
Om Bilmetro
Redan 1922 startade företaget i Hudiksvall under namnet Bil Lönnberg, senare Bil & Buss och numera Bilmetro. Under de första 20 åren såldes flertalet bilmärken, men redan 1944 blev Bilmetro representanter för Scania. Några år senare kom Volkswagen följt av Audi.
Adress: Bergnäsgatan 8 Avesta
Telefonnummer: 0226-363 49
Hemsida: http://www.bilmetro.se/
Bilmetro är ett av Sveriges största privatägda bilföretag med cirka 600 anställda på 11 orter.
De har anläggningar med försäljning, bildelsbutiker, service och verkstäder ibland annat Avesta, Bollnäs, Borlänge, Falun, Gävle, Hudiksvall, Ludvika, Mora och Sandviken.
Dagens sortiment omfattar Volkswagen person- och transportbilar, Audi, Skoda, Seat, Kia, Honda och Scania lastbilar. De omsätter cirka 3,4 miljarder kronor och levererar ut omkring 11 400 personbilar samt 480 tunga fordon per år.