ICA Odenhallen 50 år – nu bygger vi om
ICA Odenhallen 50 år – nu bygger vi om
Bli inte förvånad om du inte hittar varorna där du brukar nästa gång du kommer till ICA Odenhallen. Just nu sker en massiv omflyttning i butiken.
– Man måste fortsätta utvecklas vart femte år om man ska fortsätta vara med i matchen. Står man still blir man omsprungen, säger Magnus Bardosen, ägare ICA Odenhallen.
Varför bygger ni om?
En stor och viktig anledning är att kundernas beteende förändras. Vissa varor blir mer populära, andra mindre. Idag säljer vi till exempel mer asiatisk mat och mindre hårt bröd än för några år sedan. När jag började jobba på ICA fanns tre oljor: kronolja, raps och majsolja. Det ger lite perspektiv, vårt beteende ändras hela tiden.
Varje år gör vi mätningar för att se vad våra kunder tycker. Då får vi också veta vad som upplevs som störande moment i butiken – varuavsnitt som är ologiskt placerade. De ska vi räta ut.
Vad händer då med ICA Odenhallens profil?
Vi gör inte om sortimentet, vår profil fortsätter att vara personligt, enkelt och lokalt. För att vara personliga måste vi lyssna på våra kunder och anpassa oss efter deras behov.
Ge några exempel på vad ni förändrar i butiken!
Vi samlar ihop varorna i områden, till exempel: barn, frukost, dricka, skafferi, färskt och ’det man inte äter’. Tanken är att det ska bli mer logiskt och enkelt.
Vilka varor går det mer av just nu, förutom asiatiskt?
Laktosfria produkter har ökat väldigt mycket. Mejerivaror i stort ökar men mjölk minskar. Ett tag var det mycket chiafrön men det har lugnat sig.
Hur mycket förändras vårt beteende av onlinehandeln?
Den stora tillväxten av dagligvaruhandeln sker online. Vi är inne i en transformation som ger nya möjligheter. Allt fler vill handla online, vi vill göra våra kunder nöjda och ska därför svara upp mot det. Vi vill vara med i framtiden också.
Den data du lämnar ifrån dig vid köp online gör att du kommer att kunna få mer skräddarsydda tjänster framöver, såsom trenden ser ut. Datan gör att vi kan lära känna kunderna bättre.
Handla online – om du inte orkar leta varor medan vi bygger om!
Ser du några andra trender?
En stor trend är att man vill undvika saker i sin kost skulle jag säga – laktos eller gluten, till exempel. En annan trend är nyfikenhet på andra matkulturer. Just nu är det mycket Balkan och Mellanöstern. Då ska det inte bara vara couscous utan den typ av couscous man äter i mellanöstern.