ICA Odenhallen 50 år 5 december – Jubileum ända fram till jul

Kalopskött, fläsklägg och grisfötter, Tulip skinka och Luxus kaffe – invigningsannonsen för ICA Odenhallen var sprängfylld av öppningserbjudanden när den nya tag-själv-butiken öppnade den 5 december 1968. I år jubilerar nyombyggda Odenhallen med erbjudanden varje dag fram till jul på den egna Facebooksidan för att fira de 50 åren.

ICA Odenhallen 50 år 5 december - Jubileum ända fram till jul

Vissa av varorna i öppningskampanjen 1968 är precis desamma som finns i vårt vardagssortiment idag som köttfärs, fläskarré och kyckling. Men vokabuläret är ett annat, kvalitetskött benämndes till exempel som ”extra prima”. Plastvaror framhölls i annonsen för att visa att man hängde med i tiden under rubriken ”plasttips” där såväl luftfuktare som termostips samlades. Intressanta tidsspår under 50 års mat- och dagligvaruhandel.

Odensalaborna fick närmare till centrum
Familjen Brogren, med Lars-Eric Brogren i spetsen, startade ICA Odenhallen i samband med att Odensalas nya centrum byggdes. I en tidningsartikel ÖP 3 december beskrevs butiken som en av kuggarna i den allmänna service som skulle erbjudas vid Odentorget. Nu skulle inte Odensalaborna behöva åka till stan längre för att handla, gå till banken, posten, frisören eller skolan. Stadsdelen hade växt till sig så pass stor att det fanns ett underlag för ett servicecentrum så att människor inte längre behövde åka hela vägen in till stan för att handla.

Det här var tiden då butiker med självtag började slå igenom, det moderna sättet att handla. Hittills hade handeln skett över disk. Odenhallen beskrivs i artikeln som något av det allra modernaste i ”inredning och disposition”. Sortimentet var brett med såväl parfymeriavdelning som sänglinne. Samtidigt var Brogrens på ICA Odenhallen måna om att värna lokala leverantörer och personlig trivsel, något som tydligt kommunicerades via reklambladen.
– Det personliga och det lokala är något som fortsätter att vara viktigt för oss och som vi fortsätter att vårda, säger Magnus Bardosen, ägare av ICA Odenhallen.

50 år och sprillans ny
Dagens ICA Odenhallen har nyligen gått igenom en ombyggnation. En massiv omflyttning har skett och 200 sektioner har byggts om lagom till invigningen 5 december. Butiken andas framtidstro nu, likaväl som 1968. Enligt Magnus Bardosen är förändringarna nödvändiga för att hänga med.
– Idag måste man bygga om vart femte år ungefär, annars hänger man inte med i kundernas behov och köpbeteende. Trenderna ändras snabbare idag. Idag säljer vi till exempel mer asiatisk mat och mindre hårt bröd än för några år sedan. När jag började jobba på ICA fanns tre oljor: kronolja, raps och majsolja. Det ger lite perspektiv, vårt beteende ändras hela tiden.

Störst är inte längre bäst
Sedan 1968 har ICA-butikerna blivit större, även ICA Odenhallen. Idag är de cirka 40 anställda, 1968 var de 10. Och ytan är nästan tre gånger så stor. Butikerna blir också färre, idag finns 1 300 ICA-butiker i Sverige. 1968 fanns 6 900. Men Magnus Bardosen menar att de allra största butikerna får det tuffare.
– De största butikerna idag har en utmaning med lönsamheten. Den tilltagande e-handeln gör att du inte kan ha alltför stor yta längre, säger han.

Dagligvaruhandeln online fortsätter att öka.
– Men jag är övertygad om att den fysiska butiken har en framtid, säger Magnus Bardosen.
– Kanske kommer du att ha något slags abonnemang på varor som är effektiva att handla online toapapper, tvättmedel och annat. Men när det gäller matinköpen vill man inte planera för långt i förväg och det behöver finnas ett visst utrymme för att känna efter och uppleva vad man vill handla.

Är den lokala trenden här för att stanna?
Ja, för oss är den definitivt det! Lokalproducerat håller vi högt som vi alltid har gjort. Lokala leverantörer var viktiga värden för ICA Odenhallen redan när Lars-Eric Brogren startade den här butiken, så vissa saker håller över tid!

Jubileumserbjudanden fram till jul – Håll utkik på ICA Odenhallens Facebooksida

 

Ett sekel med ICA – fria handlare i samverkan

ICA bygger på en idé från 1917. Hakon Swenson i Västerås skapar då en inköpscentral som ägs av handlarna själva. De får samlad styrka i inköp, men konkurrerar fortfarande med varandra lokalt. En ”omöjlig idé” – som i år firar 101 år. Här berättar vi om ett sekel med fria handlare i samverkan, om mat, butiker, kunder, kampanjer – och allt annat som hör till dagens ICA.

Se filmen Den omöjliga idén blir aldrig gammal