Thomas Dausgaard: ”24 år är ingen ålder för en orkester”

Svenska Kammarorkestern har en helt unik dialekt i sitt tonspråk. Ett språk som så uttrycksfullt beskrevs i New York Times efter första spelningen på Lincoln Center: ”En orkester med egen klang”. Och allt började med en musikalisk utmaning.

"Ganska mycket är unikt med Svenska Kammarorkestern! Men kanske mest av allt att de vill ge sig ut i musikaliska äventyr", säger Thomas Dausgaard, chefdirigent för Svenska Kammarorkestern i Örebro.

”Det är svårt. Vi är trots allt inte en virtuos orkester” sa en av musikerna till Thomas Dausgaard efter hans första repetition med Örebroorkestern i mars 1995. De hade spelat Nielsens violinkonsert med Arve Tellefsen och Schuberts 9:a.
– Jag hade en ganska snabb tolkning och jag minns kommentaren tydligt. Men jag minns också att konserten blev fantastisk.

Svenska Kammarorkestern betyder världsklass

Det här grundlade en känsla i Thomas. En känsla om orkesterns kapacitet och den kvarstår fortfarande.

NYA KONSERTUTTRYCK. ”Jag upplever att vi med våra uttryckssätt varit med och visat vägen fram”, säger Thomas Dausgaard, chefdirigent för Svenska Kammarorkestern i Örebro.

– Orkestern kastade sig in i utmaningen helt utan säkerhetslina och jag tänkte: Det här är en orkester med en enorm potential.

Efteråt ville Knut Kirkesäther engagera Thomas ytterligare. Och dessutom fick Thomas veta att orkestern förväntades spela på Proms tio år senare.
– En riktig målsättning. Orkestern skulle utvecklas och det kunde inte vänta längre.

När han senare träffade Knut i Köpenhamn 1996, efter att ha spelat ytterligare en konsert med orkestern, var han villig att säga ja till att bli orkesterns chefdirigent. Med en viktig förutsättning: Att de kunde enas om ett projekt som skulle ge orkestern en flygande start.
– Att vi skulle spela alla Beethovens symfonier. Min idé var att vi genom detta intensiva arbete skulle skapa ett speciellt musikaliskt språk. För att bygga stolthet i Svenska Kammarorkestern. Om det gick bra vill säga.

Jag hoppas att vi ger människor starka upplevelser

Då för tiden spelade man inte Beethoven i en orkester med bara 39 musiker. Men nu fanns möjligheten genom den nyutgåva av verken som just hade presenterats.
– Jag hade också specifika idéer om vilken musikalisk riktning orkestern skulle ta och sammantaget öppnade detta möjligheten för oss att ligga i framkant också internationellt.

Knuts svar på Thomas krav var ett omedelbart ja och Thomas blev Svenska Kammarorkesterns chefdirigent.
– Jag minns att jag tänkte att dessa människor var en ovanlig konstellation av samarbetsvilligt folk. Musikerna var begåvade och hade dessutom en brinnande iver att bli bättre och nå långt.

Beethovens musik gav ett intensivt arbetsschema under tiotalet år men gav också orkestern andra oprövade inriktningar.
– Schumann, Brahms, Tjajkovskij, Bruckner, Berlioz, Wagner, Dvorak, Sjostakovitj, Sibelius, Ravel. Vi blev skarpa på att uttrycka många musikaliska dialekter.

För Thomas har Örebro varit ett musikaliskt växthus där han fått möjlighet att undersöka vilka kvaliteter det ger att vara färre i en orkester.
– Mina musikaliska vyer har expanderat och påverkat mitt sätt att uppleva och sprida musik. Jag har lärt mig otroligt mycket av musikerna och upplevt en djup förståelse, som rymmer nya möjligheter i sättet för mig att vara en ledare.

Läs mer om Thomas här

Från i höst kommer Thomas att vara Music Director för Seattle Symphony i USA och han är också chefdirigent för BBC Scottish Symphony Orchestra. Och efter 22 år lämnar han Örebro och Svenska Kammarorkestern.

Konstnärlige ledare Gregor Zubicky och chefdirigenten Thomas Dausgaard.

– På vår europeiska turné i mars – vår 34:e tur – sa jag till orkestern att det kändes som att vi alltid gjort detta tillsammans. Samtidigt som känslan är att vi bara börjat. Det har gjort att vi fortsatt att utvecklas. Jag har också haft turen att ha ett starkt samarbete med vår konstnärlige ledare Gregor Zubicky.

Och när det gäller orkesterns fortsatta utveckling är han inte orolig.
– 24 år är ingen ålder för en orkester som dessutom stöttas av en underbar lokal publik. Publiken i Örebro betyder otroligt mycket för oss. De gör varje konsert till en fest, avslutar Thomas Dausgaard, chefdirigent för Svenska Kammarorkestern i Örebro.

Svenska Kammarorkestern

  • Bildades 1995 i Örebro och har sitt säte på Örebro Konserthus.
  • Chefdirigent: Thomas Dausgaard sedan 1997 och efterträds av Martin Fröst under hösten 2019.
  • Består av 39 personer som låter som en hel symfoniorkester.
  • Har en unik dialekt i den stora klassiska repertoaren.
  • Har spelat in ett 60-tal cd-skivor.
  • Mer info: www.orebrokonserthus.com