Svenska Kammarorkestern uppmärksammas för sina stora framgångar ”Örebropubliken behöver inte åka till London eller Paris för att få lyssna till förstklassig musik”

2016 spelade Svenska Kammarorkestern på Nobelfesten och 2019 var det dags igen. – Det är en ära att få medverka på festen flera gånger och ett kvitto på att orkestern nationellt anses hålla en mycket hög nivå. Samma sak gäller utomlands: De stora konserthusens publik önskar oss åter både två och tre gånger om.
NOBELFEST IGEN. – Det är naturligtvis en ära att få möjligheten att spela på Sveriges största fest en gång och förstås en ännu större ära att få spela där två gånger. Liksom ett kvitto på att Svenska Kammarorkester anses hålla en mycket hög nivå, säger Gregor Zubicky, konstnärlig ledare. Till höger: Örebro kammarorkester.

NOBELFEST IGEN. – Det är naturligtvis en ära att få möjligheten att spela på Sveriges största fest en gång och förstås en ännu större ära att få spela där två gånger. Liksom ett kvitto på att Svenska Kammarorkester anses hålla en mycket hög nivå, säger Gregor Zubicky, konstnärlig ledare. Till höger: Örebro kammarorkester.

Det säger Gregor Zubicky, konstnärlig ledare för orkestern och fortsätter:
– Nobelfesten är ju en väldigt svensk fest, en nationell angelägenhet som många människor kan se och för oss skapar festen en bredare förankring som en nationalorkester, vilket är Svenska Kammarorkesterns vision.

”Beethoven och Mozart kommer att prägla spelåret”

I dessa sammanhang blir devisen ”Made in Örebro” ännu viktigare. Motsvarande ensembler i världen befinner sig i stora städer, där man ständigt dras mellan olika uppdrag.
– Vi uppträder nationellt och internationellt, men vi är ”Made in Örebro”. Det är här orkestern utvecklar sin speciella identitet och klang, som bland andra de internationella kritikerna lovordar.

Lyssna på Svenska Kammarorkestern – köp biljett här!

2020 är ett jubileumsår för Beethoven som fyller 250 år. Tillsammans med Radiokören och sju sångsolister beger sig därför orkestern till Bryssel och till den stora Beethovenfestivalen i Paris med operan Fidelio.
– Solister är bland andra Nina Stemme och Michael Weinius och dirigent är Thomas Dausgaard, orkesterns chefsdirigent i 22 år som nu fortsätter samarbetet med oss som hedersdirigent.

Gregor igen:
– För övrigt framförs Parisfestivalens andra konserter av Wienerfilharmonikerna, så det är ett fantastiskt sammanhang för oss att framträda i.

Också på den stora musikfestivalen i Schleswig-Holstein uppmärksammas självklart Beethoven detta jubileumsår, men den festivalen har också musik av Carl Nielsen som tema.
– Detta är tredje gången vi blir inbjudna vilket vi är stolta över. En inbjudan kan man ju få, men en andra inbjudan innebär att orkestern efterfrågas och verkligen måste upp till bevis inför sin publik. Och en tredje inbjudan – ja det är verkligen speciellt.

Lyssna på Svenska Kammarorkestern – köp biljett här!

Under året turnerar också Svenska Kammarorkestern för första gången i Sydkorea där man har såväl Beethoven som Mozart på repertoaren under ledning av chefsdirigenten Martin Fröst.
– Intresset för klassisk musik i Kina och Sydkorea är gigantiskt, men vi har varit lite återhållsamma och väntat på rätt sammanhang. Här är det nu via en inbjudan från Seoul Performing Arts Festival. Vi hoppas att detta blir början till en större närvaro där borta.

De internationella framgångarna har en omedelbar effekt för Örebroarna. Det finns ingenting som Svenska Kammarorkestern gör internationellt som inte också framförs i Örebro.
– Allt vi tar på turné, allt som vi spelar någon annanstans, spelar vi också för Örebropubliken. Det man får höra internationellt får man först höra i Örebro. Det är jätteviktigt för oss, säger Gregor Zubicky som avslutningsvis tillägger:
– Man behöver inte åka till London eller Paris för att få lyssna till förstklassig musik. Den framförs närproducerat av Svenska Kammarorkestern på Örebro Konserthus.

Lyssna på Svenska Kammarorkestern – köp biljett här!