Hudikcity presenterar kampanjen Local is the new black: ”Nu ska vi få fart på stan”
– Att handla lokalt ger ringar på vattnet. Det skapar till exempel nya arbetstillfällen, men även ett större utbud i butikerna, säger hon.
Elina Snell, centrumutvecklare och samordnare på Hudikcity presenterar kampanjen "Local is the new black".
Hudikcity brinner för Hudiksvalls centrum. Sedan starten har de samlat både butiker, restauranger, caféer, tjänsteföretag, fastighetsägare och kommunen för att gemensamt skapa och behålla en trevlig shopping- och nöjesstad. Elina Snell är ny centrumutvecklare och samordnare. Hon har stora planer för föreningen – och ser positivt på framtiden.
– Nu ska vi få fart på stan och visa att det lönar sig att handla lokalt. Det är många som har varit ledsna när butiker har försvunnit, men om man vill ha en levande stad
måste alla hjälpa till, säger hon.
Det är Hudikcity – läs mer om vilka de är och arbetet de gör här
Elina Snell lyfter bland annat fram deras nya kampanj som de kallar för ”Local is the new black” och som sträcker sig fram till nyår, men hon betonar att det är viktigt att handla lokalt
under hela året.
– Ibland behöver man en påminnelse om hur viktigt det är att handla lokalt. När du till exempel köper en klänning eller en tröja ger du butiken en möjlighet att både finnas kvar, anställa personal och ge tillbaka till Hudiksvall. Det är nämligen våra medlemmar som gör att vi kan anordna event, smycka city efter säsong och marknadsföra Hudiksvall, säger hon.
Vi vill ha en dialog med invånarna så vi kan skapa ett levande city med ett brett utbud av butiker
Elina Snell berättar att idag pratar alla om hållbarhet, och att det som Hudikcity gör ligger helt rätt i tiden. Det finns nämligen flera positiva aspekter för miljön genom att handla
lokalt.
– Det blir mindre transporter och onödigt förpackningsmaterial. Samtidigt förstår jag om man handlar online. Det gör jag också. Om vill handla lokalt, men saknar en vara eller en butik inom ett visst område, så kan du kontakta oss. Vi vill ha en dialog med invånarna så vi kan skapa ett levande city med ett brett utbud av butiker, säger hon.
Läs mer om Hudikcity och missa inga erbjudanden – här kan du följa dem på Facebook
Hudikcity fokuserar även på att bli Sveriges bästa stadskärna 2024. Det är en samverkan mellan kommunen, näringslivet och fastighetsägare. Utmärkelsen delas ut till den svenska stad eller ort som visar på störst framsteg, utveckling och förnyelse av centrum.
– Det är ett jättestort projekt. Nu ska vi växla upp och bli ännu bättre. Det känns jättespännande. Nu vill vi få med oss alla i Hudiksvall, säger Elina Snell.