ÖBAB ligger i framkant med miljöbilsförsäljningen

Med sökordsannonsering som en del i sin marknadsföringsstrategi har ÖBABs miljöbilsförsäljning tagit ett rejält språng det senaste året.
– Våra märken Kia och Nissan går i bräschen för miljöbilsutvecklingen. Och det budskapet har vi nått ut med, säger marknadsansvarig Magdalena Björklund.

"Vi har tagit hjälp av specialisterna på Mittmedia, säger Magdalena. Sökord är färskvara och man behöver vara ordentligt insatt i hur allt fungerar för att detta ska fungera optimalt. Den kompetensen har inte vi."

ÖBAB omsätter idag 300 miljoner kronor och företaget präglas av framgång. 1987 startades företaget som enmansföretag av Joakim Eklund. Han driver fortfarande företaget som idag har 40 anställda och är Sveriges äldsta Kia handlare.
– Kia är landets tredje största bilvarumärke och helt outstanding med sin 7-åriga nybilsgaranti och sitt miljötänk, säger Magdalena och fortsätter:
– Forskningsmässigt ligger också Nissan långt framme. Det kommer att hända mycket med elbilarnas utveckling inom den närmaste framtiden.

”Sökordsannonsering är skräddarsydd marknadsföring”

Att intresset för miljöbilar är stort råder ingen tvekan om. Det möter ÖBAB upp genom att arbeta proaktivt med sökordsannonsering.
– Sökordsannonsering kan vara en djungel för den oinvigde, fortsätter Magdalena. Men finessen är att man redan i början av kundens beslutsprocess kan fånga upp intresset. Plus intressera de kunder som kommit längre i köpprocessen.

Enkelt uttryckt är sökordsannonsering ett sätt för företag att köpa sökord på Google. Och när en läsare söker på sökordet så dyker företagets annons upp i läsarens Googleflöde.
– Vi har tagit hjälp av specialisterna på Mittmedia, säger Magdalena. Sökord är färskvara och man behöver vara ordentligt insatt i hur allt fungerar för att detta ska fungera optimalt. Den kompetensen har inte vi.

På Mittmedia är det Björn Bergström som ansvarar för ÖBABs sökordsannonsering och han håller med Magdalena.
– Sökordsannonsering är komplext och man måste nästan vara lite nördig för att dyka ner i strukturerna av sökord för att rätt annons ska dyka upp för rätt kund i Googleflödet. Men lyckas man brukar resultatet vara givande för annonsören.

För optimal effekt ska sökordsannonsen leda vidare till en bra webbsida hos i detta fall ÖBAB.
– Resultatet av sökordsannonsering är mätbart. Det går att mäta hur många som fått upp annonsen i sitt Googleflöde, hur många som ringt på annonsen, hur många som mejlat och mycket mer, säger Björn.

Och detta gör att det blir möjligt att avläsa annonseringens värde rent ekonomiskt.
– Vet man värdet på varje affär kan man också räkna fram värdet av ett telefonsamtal eller ett mejl. Och på så sätt ha koll på om annonseringen går att räkna hem.

För ÖBABs del kommer man att fortsätta utveckla samarbetet för att ytterligare djupdyka i presumtiva kunders köpmönster.
– Det finns mer för oss att fördjupa oss i tillsammans med Björn. Sökordsannonsering kommer fortsatt att vara ett marknadsföringsverktyg som vi satsar på, avslutar Magdalena Björklund på ÖBAB auktoriserad återförsäljare av Kia och Nissan i Örebro.

Nyfiken? Då kan du läsa mer om hur vi kan hjälpa dig med sökordsannonsering här