Jag älskade varje dag på jobbet

Rolf Holmberg är ICA-handlaren som hälsade gästerna välkomna redan i entrén, ett värdskap som i fyrtio år har varit Flygfyrens signum. När dörrarna slogs upp för första gången den där junidagen 1976 stod han redo med en bukett blommor för att möta premiärkunderna. – Jag minns att jag var lite nervös men också väldigt glad och faktiskt helt övertygad om att vi skulle lyckas.
Flygfyren sent 70-tal

Flygfyren sent 70-tal

Rolf säger ”vi” om Flygfyren. Det gör han fortfarande, trots att han sålde företaget till de nuvarande ägarna 1995, för drygt tjugo år sedan.

Han är visserligen styrelseordförande i bolaget och en ofta sedd gäst i butiken men dessa faktum räcker nog inte till för att förklara det ”vi” som Rolf Holmberg pratar om. Det är inte själva byggnaden eller personalen han refererar till utan snarare något annat. Något större. Ett ”vi” som innefattar alla, såväl anställda som kunder. Han är stolt över mycket men allra mest över hur man alltid, från den första dagen – långt innan ordet kundvård kom på modet – arbetat hårt för att vara ett välkomnande företag.

– Kundkontakten är viktigast av allt, fastslår han. Och roligast med det här yrket, det tyckte åtminstone jag. Jag kan inte minnas en enda dag då jag inte tyckte att det var kul att gå till jobbet.

Rolf Holmberg var 36 år gammal, eller snarare ung, när han en smula nervös stod med blombuketten i famnen i Flygfyrens entré.

– Jag visste att det var rätt redan från början. Jag sysslade en del med marknadsundersökningar och visste att människor allt oftare reste till sina lantställen på helgerna. Och sådana finns det gott om i Roslagen. Sagt och gjort; den 10 juni 1976 öppnade vi.

Rolf Holmberg
Rolf Holmberg

En rivstart

En enorm känsla. Så beskriver Rolf Holmberg den torsdagen han klippte banden och förklarade Flygfyren för invigd.

– Jag minns allt tydligt men ändå nästan i svartvitt på nåt vis, skrattar han. Det var ju ett tag sedan.

– Vi fick verkligen en rivstart. Redan hösten 1976 byggde vi om kassalinjen och året efter entrén. Senare behövde vi bygga ut för att få mer utrymme.

Flygfyren var helt enkelt en succé redan från första dagen. Framgångsreceptet stavas tur, tajming och hårt arbete enligt Rolf Holmberg. Mycket hårt arbete av många.

Han berättar till exempel om när man såg sig tvungna att plocka in rekryter från LV3 för att hinna med, unga grabbar som jobbade kvällar och nätter med att fylla på i hyllorna.

Jag Nlskade varje dag pU jobbet_Firsta Flygarna, bildnr3
Första flygarna

Från varuhus till mataffär

Det är förstås inte bara Flygfyrens utseende som skiftat genom årtiondena, även sortimentet har genomgått stora förändringar. Från början var till exempel textilavdelningen framträdande, med bland annat damkorsetter på hyllorna.

Det som en gång var ett varuhus med livsmedelsavdelning har med tiden blivit en fullskalig matbutik med egna kockar och bagare.

– Fokus har skiftat, sakta men säkert, berättar Rolf. När jag sålde 1995 så försvann textilavdelningen helt. Samtidigt har livsmedelssortimentet förändrats och breddats.

Rolf berättar att storsäljarna för fyrtio år sedan var kyckling, köttfärs, frysta produkter och kaffe. Varor som fortfarande är eftertraktade men som numera kompletteras med ett massivt utbud färskvaror och dessutom har försäljningen av färdigrätter och halvfabrikat vuxit explosionsartat.

– Allt har blivit bättre, säger Rolf Holmberg. Han tar en klunk kaffe, skrattar till och fortsätter: – Även sedan jag slutade.

27 anställda hade Flygfyren 1976, 240 anställda har Flygfyren 2016
27 anställda hade Flygfyren 1976, 240 anställda har Flygfyren 2016

Kunderna är gäster

Det märks att han egentligen inte är särskilt intresserad av att prata om sortiment, varor och lönsamhet. För Rolf Holmberg har jobbet som ICA-handlare alltid handlat om kunderna. Den mänskliga kontakten är det viktigaste om man vill bygga något bra.

– Det är förstås allra roligast när man får beröm av kunderna men det är också viktigt att uppmärksamma när saker inte fungerar. Det är det enda sättet att utvecklas och bli ännu bättre.

Just kundkontakten är möjligtvis det enda han saknar från när han drev Flygfyren. Mitt i verksamheten trivdes Rolf Holmberg som allra bäst. Med ett snett leende menar han att ingen annan har dragit så många kundvagnar som han.

– Vi har alltid haft fantastiska kunder, säger han. Mina starkaste minnen är sådana som har med kunderna att göra. Som när vi bad människor att fotografera sig med en Flygfyren-kasse och vi fick bilder från Kanada och faktiskt en från cockpiten på ett flygplan. Vi satte upp dem i fönstret ut mot parkeringen. Eller när vi skickade ut julkort ett år och fick över 1500 julkort tillbaka.

– Jag minns ett kort särskilt. En kund som skrev att ”tyvärr har jag inget julkort så det blir en bild på hästen istället”. Haha.

Kön på öppningsdagen 10 juni 1976
Kön på öppningsdagen 10 juni 1976

Nästa fyrtio år

Flygfyren har en ljus framtid. Rolf Holmberg är övertygad om det.

– Vi var duktiga på min tid, det tycker jag verkligen. Men de som jobbar nu är ännu bättre. De arbetar hårt, strukturerat och medvetet, och har kvar det där välkomnandet som alltid varit en så viktig del av det vi är.

Han säger att han är stolt över att ha varit med och byggt upp verksamheten. Och över att fortfarande var en liten del av den i egenskap av styrelseordförande.

– Men på sikt ska jag avveckla mig själv helt, skrattar han. Jag ångrar inte för en sekund att jag lämnade över till dem som är bättre skickade att driva Flygfyren vidare. Framtiden tillhör dem.