Elbilen – räddaren eller bara nya problem?

Många har kanske läst nyheten om de stora utsläppen från elbilens batterier. Flertalet medier har rapporterat att en snål dieselbil kan köras 20 000 mil för att komma upp i de utsläppsnivåer som en kraftfull elbil ger upphov till under produktionsfasen.
elbil-laddningsstation

Elbilen – räddaren eller bara nya problem?

– Jag har de senaste veckorna fått flera frågor och kommentarer om denna nyhet, ”kan det stämma”, ”är elbilen en lika stor bov” eller så vill de bara ha min åsikt i frågan, säger Fia Johanessen, energi & klimatrådgivare på Ovanåkers kommun.

– Jag tycker att det är bra att produktionsfasen lyfts upp till ytan och vi måste komma ihåg att det finns alltid både för och nackdelar med allt. Det som utges för miljövänligt är oftast bara miljövänligare än alternativen, fortsätter Fia.

Det är IVL Svenska miljöinstitutet som släppt rapporten där de har gjort sitt bästa för att ta reda på elbilsbatteriets miljöpåverkan under produktionsfasen. De har kommit fram till att produktionen av elbilsbatteriet ger upphov till 150-200 kg koldioxidekvivalenter per kWh som batteriet rymmer. Det är denna siffra som man ska ta fasta på snarare än de 20 000 mil i dieselbil som SVT basunerade ut. Jämförelsen med hur många mil en snål diesel kommer är just bara en siffra för få en uppfattning om koldioxidmängden, beräkningen har inte tagit hänsyn till utsläppen vid exempelvis produktionen av dieselbilen.

– Det är två saker jag tycker är intressant att lyfta i denna debatt, konstaterar Fia.

Tillverkningen av elbilar och främst elbilsbatterier är ung, och fokus ligger snarare på att öka kapaciteten än slimma produktionen på det sätt som produktionen av förbränningsmotorer är slimmad. När batteriernas kapacitet ökar, produktionen förbättras och sker med mer andel förnyelsebar energi så kommer siffrorna se annorlunda ut. I rapporten har de räknat på data från åren 2010 till 2016 och mycket har hänt bara under denna korta period.

Den andra aspekten som jag tycker är bra att det lyfts, är att storleken har betydelse. Och då menar jag storleken på bilens batteri. I SVTs skräckexempel så utgår man från Teslas största batteri på 100 kWh. Vi är vana och bortskämda med att resa runt i en bil som är stor nog för bilsemestern när vi sitter själva i bilen till jobbet och vi har motorer som är kraftfulla nog för att köra i 180 km/h trotts att vi aldrig behöver köra fortare än 120 km/h. Teslas bilar uppfyller mångas bildrömmar men är överdimensionerad för vårt vardagliga transportbehov.

– Jag tror snarare på att vi behöver ha mindre bilar, kanske klassade som lätt motorcykel? Då går det att köra på landsväg med hyffsad fart och inte bara i staden som en ”moppe-bil”. Då krävs också mindre batterier till samma räckvidd, avslutar Fia.

Så man kan konstatera att elbilen inte den ultimata lösningen på den sitts vi har försatt moder jord i. Elbilen må vara bättre än de fossildrivna bilar vi idag kör runt på men det viktigaste är att vi reser färre mil i stora, tunga plåtfordon.