Gävlebanken vill gärna ha löpande kontakt med kunderna
I sommar springer bankpersonalen Vasastafetten och tanken är att det ska bli vinst även för bankkunderna.
– Sammanhållningen gynnar alla i slutänden, säger Petra Carlbaum, företagsrådgivare.
Gävlebanken vill gärna ha löpande kontakt med kunderna
Själv är hon ny på Danske Bank Gävle. För några månader sedan tog hon ett avgörande kliv ut till bankkontoret vid vattnet på Södra Skeppsbron och lämnade revisionsbyrån efter 14 år inne i stan.
– Jag trivs jättebra. Det har gått väldigt fort att komma in i det här gänget. Efter två och en halv månad känns det helt naturligt att vara här och det måste betyda att det är ett bra ställe jag kommit till, säger Petra Carlbaum.
Trots att Danske Bank är en gigant i Norden, så arbetar banken målmedvetet med att behålla sin regionala prägel i Gävle där personalen ser på sin verksamhet som en pigg utmanare. Att springa tillsammans är ett sätt hålla ihop gänget, öka sammanhållningen i laget. Petra Carlbaum tror att just den här vi-känslan också är något som bankens kunder upplever.
Så enkelt blir du företagskund i Danske Bank.
– När kunderna kommer hit så märker man att de tycker att det är väldigt trevligt. De får ett personligt bemötande, känner igen alla i personalen och dessutom har vi väldigt trevliga lokaler. De kan sitta här och dricka en kopp kaffe i lugn och ro samtidigt som vi hjälper dem med det som de behöver.
– Vi vill ha en kontinuerlig kontakt med kunden för vi tycker att det är mycket bättre än att kunden bara hör av sig när han eller hon ska investera, eller när det håller på att gå på tok. Vi vill vara till hjälp under resans gång, säger Petra Carlbaum.
Särskilt viktig är den här goda relationen när kunden planerar större steg för sin verksamhet, konstaterar hon.
– Det kunden behöver då är inte bara ett ja eller nej. Det krävs bra beslutsunderlag och då är det viktigt att kunden också får lite utmanande frågor. Det här en styrka i det sätt vi jobbar på, säger Petra Carlbaum.
Danske Bank har sina företagskunder framför allt bland företag med en omsättning från 10 miljoner kronor uppåt och den som är kundansvarig på Danske Bank Gävle företagsmarknad är Jan Brinnen, som också omfamnar idén om det personliga.
Så kan Danske Bank hjälpa dig som företagare.
– Man ska hålla sig till basic. Man ska vara lyhörd för kunden, visa intresse och alltid ligga nära kunden. Kunden vill ha ett bollplank. Då måste man som rådgivare känna verksamheten och vara engagerad, säger han.
Jan Brinnen började som företagsrådgivare i början av 1990-talet. På Danske Bank i Gävle har han varit i fem år. Där tänker han stanna och han framhåller arbetskamraterna, närheten till kunderna och att vara i en bankverksamhet som växer och tänker nytt, som de absoluta fördelarna.
– Jag har jobbat länge med det här och när det kommer till kritan så är det inte bara priset på sista raden som räknas. Vägen dit är lika viktig. Vi vill gärna ha löpande kontakt med kunderna. Rätt vad det är händer det något och då ska vi finnas där. Genom det sätt vi jobbar på så ska kunden känna till var och en av oss. Den relationen är viktig, säger Jan Brinnen.
Så är det med löpningen också, resonerar han. I sommar ställer tio av bankkontorets elva medarbetare upp i Vasastafetten. Dessutom deltar många av dem i P4milen i Gävle. Ett faktum som redan rönt uppmärksamhet i lokalmedia. Medan många av Jan Brinnens kollegor tar sig fram på lätta fötter betraktar han sig själv mer som en slugger i spåret. Heslt hade han haft skidor på fötterna, konstaterar han. Att löparglädjen smittar av sig tvivlar han inte på.
Kan man säga att ni är banken som vinner i det långa loppet?
– Ja, absolut. Det kan man gott säga, säger Jan Brinnen med ett skratt.