Petra hade ingen erfarenhet av bankjobb – nu blir hon chef på kontoret

Hon hade aldrig jobbat på bank för två år sedan, men fick ändå chansen när hon sökte tjänsten som företagsrådgivare hos Danske Bank i Gävle.
I dag är Petra Carlbaum chef för företagssidan på bankkontoret.
– Jag kände direkt att jag ville jobba här, säger hon.
  • 1/2

    Danske Banks Bernt Fresk, Per Rydin, Petra Carlbaum, Lina Brorsson, Jan Brinnen och Stefan Sandberg dukade upp en traditionsenlig julfrukost till bankens företagskunder förra fredagen. ”Det är alltid trevligt och ett bra tillfälle för våra kunder att träffas och byta erfarenheter”, säger Jan Brinnen, företagsrådgivare.

  • 2/2

    Danske Banks julfrukost i Gävle är en uppskattad tillställning som växt sig allt större de senaste åren. ”Det är alltid trevligt och ett bra tillfälle för våra kunder att träffas och byta erfarenheter. Vi har till och med behövt byta lokal för att få plats”, säger bankens nytillträdda kontorschef Petra Carlbaum.

Det här är en historia om framgång och förtroende som ni märker, men kanske också en story om vad som kan hända när man följer magkänslan.

Vi backar bandet till 1990-talets mitt.

Petra Carlbaum var skoltrött, började plugga på barn- och fritidsprogrammet, men hoppade av gymnasiet ganska snabbt för att jobba på café i Gävle.
– Helst av allt ville jag bli konditor, det var drömmen från början. Men någonting gick väl snett med tanke på vad som hände sedan, säger Petra med ett skratt.
Hon behöll jobbet på caféet, men det var först på andra studieförsöket som framtiden formades. Och den här gången gick det spikrakt fram, med ekonomisk inriktning. Först gymnasiet, sedan högskolan direkt efter och därefter väntade en lång karriär i redovisningsbranschen.
– För mig har det känts väldigt rätt hela tiden. Man kanske inte tänker på det direkt men ekonomi, och inte minst inom konsultvärlden, handlar faktiskt väldigt mycket om att träffa och hjälpa människor i olika skeden. Och för mig är det en jättestor drivkraft i jobbet, säger Petra Carlbaum.
Det blev närmare 14 år på PwC i Gävle, där hon också fick sitt första chefsuppdrag i karriären.

Men en dag för cirka två år sedan öppnades en ny dörr – bokstavligen.

– Vi besökte Danske Banks kontor med jobbet en dag och jag kände direkt när jag kom in att ”här skulle jag vilja jobba”. Det var något med atmosfären, det var familjär stämning och alla hejade, samtidigt som man fick känslan av att alla som jobbade där var professionella och ville göra sitt bästa. Det tilltalade mig, både som person och som tävlingsmänniska.

Problemet?
Hon hade ingen erfarenhet av att jobba på bank.
– Så var det. Och det var jag också väldigt öppen med när jag sökte mig till Danske Bank. Men jag är glad att jag tog mod till mig när de sökte en företagsrådgivare. För det visade sig vara som dåvarande bankchefen Peter Löwenborg sa till mig när jag fick jobbet: Man kan inte ändra en person, men teori och kunskap kan man alltid lära sig. Att analysera företag och läsa rapporter och årsredovisningar var dock något jag hade god kunskap i utifrån mitt tidigare jobb.
Den insikten är något Petra Carlbaum tar med sig när hon nu, som sist anställd av alla på kontoret faktiskt, tar över som kontorschef i december.
– Jag har aldrig strävat efter att göra karriär. Men däremot har jag alltid sporrats av utmaningar och att hjälpa andra människor att utvecklas. Som chef måste man våga låta andra ta ansvar och känna sig trygga även när man ger sig på nya arbetsuppgifter och utmaningar. Och med tanke på hur snabbt branschen hela tiden förändras behöver det inte vara fel att hämta kunskap utanför boxen, säger hon.

Vad är den största utmaningen Danske Bank i Gävle står inför just nu, som du ser det?
– Vi har en bra bas att stå på eftersom vi vuxit år från år och har väldigt nöjda kunder. Men det gäller också att behålla det personliga bemötandet när kunderna blir fler så att de inte tappar känslan av att vara VIP-kunder. För det är de i våra ögon.

Personligt och varmt, men samtidigt professionellt. Den andan på Danske Banks kontor vill nya kontorschefen Petra Carlbaum förvalta även i en tid när banken växer. ”Det gäller att bevara det personliga bemötandet när kunderna blir fler så att de inte tappar känslan av att vara VIP-kunder. För det är de i våra ögon”, säger hon.

– Sedan handlar det också om att anamma den digitala utvecklingen. Jag själv brinner för alla nya lösningar, men jag vet att alla inte är riktigt lika redo. Här blir ju vår utmaning blir att utbilda och uppdatera, inte bara kunden utan även oss själva. Vi måste bli bättre på att visa vilka fantastiska tjänster vi faktiskt erbjuder, säger Petra Carlbaum.
Om några månader är hon inte heller sist in på kontoret.

Danske Bank fortsätter att växa och har nyligen rekryterat privatrådgivaren Konstantin Semenyuk som förstärker teamet från och med februari. Därutöver söker man just nu även en kundansvarig företagsrådgivare.
– Det känns väldigt bra att få in ytterligare kompetens och flera duktiga personer som kan ta hand om våra kunder. I dag när många upplever banker som stängda och slutna vill vi gå åt andra hållet och istället öka tillgängligheten. Hos Danske Bank ska det vara lätt att få hjälp och även få tag på rådgivare, säger Petra Carlbaum.

FAKTA
Namn: Petra Carlbaum
Ålder: 40 år om några månader.
Familj: Man och tre barn.
Bor: Hus i Gävle, samt fritidshus i Vemdalen.
Aktuell: Tar över som ny kontorschef företag på Danske Bank i Gävle efter Peter Löwenborg.