Danske Bank har vind i seglen och siktar framåt med de mest nöjda kunderna

Resultatet för Danske Banks senaste kvartal ”mosade förväntningarna”.

Samtidigt visar statistik att Danske Banks kunder är de som är mest nöjda.

– Det är tacksamt att jobba när man har medvind, säger Peter Löwenborg, bankchef på Danske Bank i Gävle.

Danske Bank har vind i seglen och siktar framåt med de mest nöjda kunderna

Danske Bank gjorde mer än ökade intäkterna senaste kvartalet – de ”mosade förväntningarna” enligt tidningen Affärsvärlden.

Resultatet före skatt blev 6 267 miljoner danska kronor mot väntade 5 517 miljoner danska kronor vilket fått banken att höja prognosen för hela året. Samtidigt spår Danske Bank ett högre nettoresultat (som det heter) för 2016 jämfört med 2015.

Peter Löwenborg, bankchef på Danske Bank
Peter Löwenborg, bankchef på Danske Bank.

– Det märks att vi har vind i seglen, säger Peter Löwenborg på Danske Bank i Gävle.

– Det har gått bra för oss i många år. Vi firade tioårsjubileum förra året trots att många konkurrenter trodde att vi inte skulle finnas kvar över huvudtaget.

Siffrorna för Danske Banks lokala kontor i Gävle är lika positiva som de som presenterades nationellt.

– Som en kopia faktiskt, säger Peter Löwenborg.

Danske Bank mäter sig nu med de stora bankerna – och deras kunder är de som är mest nöjda.

Enligt färsk statistik från Svensk Kvalitets index ökade Danske Banks kundnöjdhet med 3,4 procentenheter jämfört med året innan.

Danske Bank var dessutom den enda banken där kundnöjdheten ökade överhuvudtaget.

Vill du veta mer om Danske Banks erbjudande och få personliga rekommendationer? Boka ett rådgivningsmöte

Märker ni av det?

– Dagligen när vi träffar kunder, säger Peter Löwenborg, och fortsätter:

– Jag har till och med fått mejl från kunder som skrivit ”grattis!” efter nyheten om att vi, som det hette, ”mosade förväntningarna”.

Vad är hemligheten?

– Att vi försöker vara personliga och ta hand om alla kunder är en viktig faktor, säger Peter Löwenborg.

En annan faktor som talar för Danske Bank i Gävle är tillgängligheten.

– Det är enkelt att ta sig till vårt kontor här, det finns parkeringar, vi har inga köer och tar emot alla som kommer in genom dörren.

Är ni som jobbar på banken lika nöjda som era kunder?

– Det känns så. Det är roligt att jobba i en organisation som går bra och det har gått bra för oss länge nu, säger Peter Löwenborg.

Vad betyder den här kvartalsrapporten för er i framtiden?

– Vi märker ju att vi har vind i seglen nu. Då gäller det att fortsätta framåt, att köra på med bibehållen kurs.

Något mer?

– Vi ska vara väldigt ödmjuka, säger Peter Löwenborg.

– Det går upp och ner i den här branschen, det är viktigt att vi behåller ödmjukheten. Särskilt när det går bra.

Vill du veta mer om Danske Banks erbjudande och se hur enkelt det är att bli kund i banken?