Flytten blev ett lyckokast – parkeringarna och personalen är nycklarna till framgången
Nu siktar uppstickaren på tio procent av marknaden.
– Det är högt men inte orealistiskt, säger Peter Löwenborg, bankchef på Danske Bank i Gävle.
Flytten blev ett lyckokast - parkeringarna och personalen är nycklarna till framgången
Allt startade för 11 år sedan med två mobiltelefoner och ett provisoriskt kontor på Gamla Grand. På våren 2005 hade Peter Löwenborg fått frågan om han ville vara med och starta en ny bank i Gävle. Resultatet blev Gävleborgs provinsbank, som 2011 bytte namn till Danske Bank och firade stort tioårsjubileum ifjol.
– Vi har haft en fantastisk resa under de här åren. Vi började från noll och nu har vi en fullfjädrad bank för både privatpersoner och företag, säger Peter Löwenborg.
På andra sidan vattnet, sett från bankkontoret, ligger Gevalias kafferosteri. Den väldoftande kaffeklassikern är ett annat exempel på att Gävles näringsliv ofta vuxit sig starkt genom närheten till vattnet. När Danske Bank flyttade till Södra Skeppsbron 2006 var det många som misstrodde idén. En bank i ett industriområde? Men, invändningarna har kommit på skam. Läget i hamnen var ett lyckokast. Parkeringsmöjligheterna ökar tillgängligheten. I kombination med personlig service är det ett framgångsrecept, lika lyckat som en god kopp nybryggt kaffe på morgonen. Gösta Hägneby håller med. Han driver företaget TPM Industrimålning med säte i Gävle och hela landet som marknad. Bara en sådan sak som att han aldrig behöver leta en parkeringsplats för att träffa sin rådgivare gör honom glad.
Dessutom uppskattar han de snabba beslutsvägarna, som gynnat hans entreprenörskap.
– Här går allt går lite fortare och lite lättare. Behöver man låna pengar eller höja en checkkredit så blir det ingen långbänk.
Se också: Välkommen till Danske Bank på Södra Skeppsbron
– Det är så enkelt att vara på möten och fråga om något. Det är precis det som vi entreprenörer behöver, säger Gösta Hägneby.
Om läget är viktigt, så är personalen en annan nyckel till framgång, konstaterar Peter Löwenborg. I dag jobbar tio personer på bankkontoret på Södra Skeppsbron. Och om de ska nå sitt mål – tio procent av marknaden så blir de förstås fler. I dag är uppskattningsvis två procent av bankkunderna i Gävle kunder i Danske Bank.
– Personalen är ju de som ger kunderna den service som vi vill ge som bank. Därför går det aldrig att överskatta deras betydelse, säger Peter Löwenborg.
Maria Fors är Privatmarknadschef på Gävlekontoret. Hon betonar att hennes målsättning i jobbet är att ”se hela kunden”.
– Vi vill att våra företagskunder också ska bli våra privatkunder. Då är det otroligt viktigt att lyfta blicken och verkligen se till helheten, både till företaget och privatpersonen eller ägargruppen bakom företaget.
Se också: Snabb hjälp för företag
– På så vis kan vi verkligen skapa förutsättningar för en sund och hållbar ekonomi för kunderna, säger hon.
Maria Fors konstaterar också att det finns ett stort värde i att Danske Bank lyckats ta fram bra tekniska lösningar, som är anpassade för framtiden.
– Det är inte för inte som vi blev utsedda till årets bank 2015 av tidningen Privata affärer, säger hon.
Att utmana de ”fyra bankjättarna” är en annan drivkraft för Peter Löwenborg och personalstyrkan på Danske Bank. Att vara ”underdog” är samtidigt en position de trivs med. Hittills har det gått bra och då är det kanske lite symboliskt att även bostadsbyggandet runt bankkontoret på Södra Skeppsbron också är på stark tillväxt.
Jag är övertygad om att bostadsbyggandet kommer att fortsätta här nere på Gävle Strand i minst tio år till, säger Peter Löwenborg.