Rätt marknadsföring ger resultat när du vill sälja din bostad
NYTÄNK. – Det är roligt och effektivt med nya idéer, särskilt när de tas emot med öppna armar, säger Ida Olheim som tillsammans med Henrik Backman är ny ägare på Svensk Fastighetsförmedling i Södertälje.
Henrik och Ida hade båda två inväntat rätt tillfälle att ytterligare engagera sig i sina jobb som mäklare. Och när tillfälle gavs att ta över Svensk Fastighetsförmedling tvekade ingen av dem.
– Vi sa ja direkt. Niklas har drivit Svensk Fastighetsförmedling i över 20 år. Han har gjort det fantastiskt bra och haft förmågan att skapa ett sammansvetsat team där alla trivs och driver åt samma håll, säger Henrik.
Ida håller med.
– Personalen har stannat kvar väldigt länge trots andra jobberbjudanden vilket i vår bransch är mycket ovanligt, säger hon. Man har inte velat släppa vare sig samarbetet sinsemellan eller varumärket Svensk Fastighetsförmedling.
Det finns en anledning till det.
– Svensk Fastighetsförmedling är Sveriges största oberoende mäklarkedja, berättar Henrik. Det betyder att vi är helt fria att skräddarsy den service vi ger våra kunder. Vi är inte styrda av att behöva jobba på ett visst sätt för att gynna andra led som en bank eller ett försäkringsbolag.
– Det ger mycket frihet i jobbet som mäklare, fyller Ida i. Och det är en utmaning som verkligen är rolig. Mäklarens förmåga att engagera sig är avgörande för framgången i en fastighetsaffär.
För Idas och Henriks del har det utökade engagemanget delvis handlat om att tänka nytt kring marknadsföringen av bostäder, men även att ge personalen riktigt bra förutsättningar att lyckas.
– Vi är först i Södertälje med statister och olika teman i annonseringen, säger Ida. Det är ett sätt att förmedla de mjuka värden vi tror att folk vill ha då de söker bostad. Utöver rena fakta.
Det kan ske genom statister som agerar på bilderna och till exempel kockar eller tittar på film.
”Fler på visningen efter kreativa bostadsbilder”
– Vi har till och med haft ”halvåttahosmig-tema” på bilderna, berättar Ida och fortsätter:
– Allt beror självklart på hur kunden vill ha det. Men vi noterar större uppmärksamhet på de hus och lägenheter där vi gjort något annorlunda och märker att det kommer fler människor på visningarna.
Men rätt marknadsföring handlar också om att nå rätt kunder.
– Svensk Fastighetsförmedling digitala verktyg är riktigt vasst, säger Henrik. Via sociala medier matchar verktyget människors intresse av bostad med de objekt som passar och som finns till salu. Det har visat sig vara en oslagbar kombination.
Både Henrik och Ida bor i området där de jobbar: Södertälje och Nykvarn.
– Vi har bra lokalkännedom och det har självklart övriga 8 på kontoret också, säger Henrik och fortsätter:
– Erfarenheten på kontoret kombinerat med ett driv och en vilja att lära nytt gör Svensk Fastighetsförmedling i Södertälje ännu starkare. Det har gått fantastiskt bra sedan årsskiftet och vi kommer att fortsätta jobba i denna framgångsrika anda.
Ida håller med:
– Vårt mål är att varje kund efter avslutad affär ska känna att de anlitat de mest engagerade mäklarna, som tänker marknadsföring på nytt sätt och som har de bästa digitala verktygen för att nå rätt kund, avslutar Ida Olheim på Svensk Fastighetsförmedling i Södertälje.