Nativeartiklar väcker intresse – 800 publicerade och ändå är det bara början.

I går publicerade Mittmedia nativeartikel nr 800. Det senaste 12 månaderna har stått för närmare 500 st av publiceringarna.
–Vi har haft enorm tillväxt sista året, tack vare en förändrad produktionsorganisation, utbildningsinsatser och teknikimplementeringar. Allt detta har verkligen gett effekt, säger Kristina Magnusson affärsutvecklare native.

Nativeartiklar väcker intresse - 800 publicerade och ändå är det bara början.

Mittmedia öppnade upp nativeaffären under 2015, hela konceptet ”Native”, annonsmärkta artiklar, var då i sin linda. Endast de stora aktörerna hade då förstått det nya digitala formatet att flöda engagerande annonsmärkta storys,  under de redaktionella ytorna.

Sedan augusti förra året har vi publicerat närmare 500 st artiklar, bara i september omsatte lokala natives 1 miljon kronor och för resten av året ligger nästan 100 stycken inplanerat, vad vi vet nu. Lokala engagerande berättelser om; undersköterskor, frukt, närodlade grönsaker, hybridbilar. Ja, listan tar aldrig slut.

Läs mer: Regionen Jämtland Härjedalen gör uppskattade natives med både text och rörligt. 

– Vi gör ett innehåll som är sant, relevant och intressant. Det engagerar, trots att våra annonskunder är avsändare. Det är inte journalistik och den är inte oberoende, men välgjorda texter med våra lokala företag som avsändare uppskattas. Och engagerar gör det. Det blir helt klart en extra dimension för för våra läsare att ta del av.

636 000 sidvisningar har under ett år har aktivt visats för våra läsare och de stannar i snitt i 3 min på sidan, ca 15% av alla dessa läsningar är “merläsning” från samma annonsör. Idag klickar läsarna på en nativeartikel och flyttas då till en extern kampanjsida. Tänk möjligheten om läsaren fick möjlighet att stanna i mittmedias egna nyhetsmiljö, och fortsätta konsumera nyheter i ett förtroendefullt kontext, och vidare låta även native innehållet anpassas efter den personalisering av sajterna som skett.

Läs mer: Här är den mest lästa native artikeln under 2018

–Vi har med våra lokala nativeartiklar också slagit oss in på riksmarknaden, tack vare att våra lokala vinklar som ger ett högre engagemang än de breda nativeinnehåll framtaget för riksmedia. Så sent som i början på oktober 2018, stod vårt gemensamma nativebolag We are Stories i Stockholm och berättade om Mittmedias nätverk, och fördelarna med det lokala engagemanget, för en mängd publicister.

Har vi nu maxat native?
–Svaret på den frågan är nej. Detta är fortfarande bara början. 
Vi har haft och har fortfarande utmaningar som dagligen förbättras med ett gediget arbete från många håll. Vi vill skriva bättre innehåll, effektivisera tekniklösningarna och höja effekten för våra annonsörer. Utan att någonsin vara otydliga mot våra läsare vad vi ger dem möjlighet att ta del av. Native som format innebär att inte störa användaren utan att skapa  innehåll som läsaren själva vill ta del av.