Därför är nativeannonsering hos Mittmedia en succé

Genom att förmedla ett budskap genom en berörande story som med intressant och relevant innehåll lockar läsaren till lång engangemangstid. Det är några av framgångsfaktorerna för Mittmedias nativeformat.
Native

Nativeannonsering

Genom nativeformatet tar avsändaren rollen som expert. Där kan försäkringsbolag ge sin kompetens genom att erbjuda läsare både tips som råd. Handlare kan erbjuda på tips inför helgen och familjer kan intyga hur bra den senaste bilmodellen är.

– Det handlar mycket om att våga sätta sig in i den tänkta kundens situation, säger Henrik Sekander, som är affärsansvarig för Mittmedias nativeerbjudande.

Hur fångar man då kundens intresse?
– Genom en bra story. Att våga ställa samma krav som om det vore en redaktionellt text. Tänk ”vad är grejen”? Alltså varför ska någon bry sig om att läsa eller ta del av det här? Det finns faktiskt nästan alltid en bra story, oavsett om det är Ica Maxi som börjar servera pizza i affären eller Länsförsäkringar som har ett pensionserbjudande. Det viktiga är att förstå att marknadsföringen är på användarens villkor. Vi måste göra berättelsen intressant och relevant. Det ordnar Mittmedias nativegäng.

Vad är native då, egentligen?
– Nativeannonser är annonser som till utseende, så långt som möjligt, stämmer väl överens med produktens övriga innehåll. I vårt fall efterliknar de beteendet och innehållet på våra nyhetssajter.  I korthet, det paketeras med en utformning som i språk och i bild påminner om artiklar och reportage. Samtidigt är han noga med att det handlar om just annonser:

– Vi försöker givetvis inte lura någon utan det hela är tydligt annonsmärkt, säger Henrik Sekander.

Som användare väljer man att klicka på annonsen, det är ett företag som är avsändare och texten är skriven av professionella skribenter. Nativeannonser är ett format som spås öka väldigt mycket, en trend som Mittmedia ser tydligt.
– Innehållet är både intressant och relevant för läsaren och texterna har i regel väldigt lång engagemangstid hos våra läsare, säger Henrik Sekander.
 

Kristina Magnusson är projektledare för nativeannonsering
Kristina Magnusson är projektledare för nativeannonsering

Projektledare säkerställer leveransen
Kristina Magnusson är sedan 1 mars 2017 projektledare för native på heltid. Hennes uppgifter är att hålla ordning på att alla kunder får det de beställt. Rätt grej, i rätt tid, med rätt vinkel. Till rätt pris, så klart.
– Jag stämmer av med säljare och kund så att förväntningarna inför start är rätt. Bokar skribent, fotograf och ibland video. Kollar så att vi inte gör förlustaffärer och ibland föreslår jag också tilläggstjänster om jag tror det är bra för kunden. I slutet ser jag till att kund får en bra återrapportering och säljaren stöd inför fortsatt försäljning, om det behövs.

 
Stor ökning förutspås
Business insider förutspår i en artikel att 74 % av alla annonsintäkter kommer vara Native advertising år 2021:
– Det betyder så klart inte att det kommer se ut så för Mittmedia, eller ens att framtiden kommer bli som de förutspår. Men nog ökar Native-annonsering enormt. De kunder som förstått hur viktigt det är att göra bra innehåll i stället för att högt skrika ut budskap ingen vill lyssna på är vinnarna, säger Kristina Magnusson avslutningsvis.

Sju anledningar till att välja native:

  • Format och utseende stämmer väl överens med det övriga innehållet.
  • Nativeannonser skrivs av professionella skribenter.
  • Ditt budskap förmedlas i en berörande story.
  • Goda kampanjresultat gör att kunder väljer att fortsätta med nativeformatet.
  • Ofta långa lästider. Ett helt unikt sätt att få användaren/läsaren att spendera riktigt mycket tid med en kommersiell avsändare.
  • Hög klickfrekvens (CTR). Det är inte ovanligt att intressanta, lokala artiklar får en CTR över 1 % – långt över nästan alla andra annonsformat.
  • Bli kompis med dina kunder. Berätta saker som överraskar, informerar och ger nytta. Det är mer omtyckt än att skrika högt.