Nytt arbetssätt fick Fastighetsbyrån att växa

Sen tre år tillbaka har Fastighetsbyrån ett nytt arbetssätt, där kunden får ”två för en”. Man får både en mäklare och en säljsupport som tillsammans med kunden jobbar för att affären blir bästa möjliga på alla sätt. Det har visat sig vara ett framgångsrikt drag som gett väldigt nöjda kunder.

Nytt arbetssätt fick Fastighetsbyrån att växa

Visionen för Fastighetsbyrån är att bli ”Sveriges mest rekommenderade mäklare”, och under den resan utvecklas företaget kontinuerligt. Nu är det tre år sedan man införde ett säljstöd, och med facit i hand har det varit lyckat.

– Kunderna är jättenöjda, och kan känna sig trygga med att alltid kunna få snabb återkoppling på frågor och funderingar som de har under deras kanske största affär i livet, berättar Jenny Björklund som jobbar som säljstöd hos Fastighetsbyrån i Södertälje/Nykvarn.

Två för en
Hon menar att kunderna får ”två för en”, där mäklarens arbete som består av att få tag på den bästa köparen kan optimeras tack vare uppbackningen från säljstödet. Det traditionella sättet som många mäklare jobbar efter där de är ute och springer hela dagarna kan leda till att de inte har tid att rapportera till säljarna förrän på kvällen. Det är varken bra för kunden eller en bra arbetsmiljö för mäklaren.

– Är man mitt inne i en försäljning kan man vara uppe i varv och vilja ha svar på sina frågor direkt, och det är vi här för att lösa. De har två personer som jobbar enbart för dem, och båda har fullt fokus på sin uppgift. Det är hängslen och livrem samtidigt, säger hon.

Vill du sälja din bostad?

Snabb återkoppling
Snabb återkoppling menar hon är a och o, och det sker ofta via telefon men även via sms eller mail – olika kunder har olika önskemål, och det är något mäklarna är duktiga på att förmedla.

Säljstödet har koll på fotografering, pantbrev, lån och allt annat som har med banken att göra, uppgifter kring samfällighetsföreningar och tar fram all information till visningen. Bland mycket annat.

Jenny Björklund, Säljstöd

– Vi har kontakt ända fram till tillträdet, men stöttar även köparna efter affären för att fånga upp eventuella frågor. Det är ofta även deras största affär i livet.

Marknadsledare med muskler
Varför jobbar inte alla mäklare i Sverige så här?
– Självklart är det en kostnadsfråga, alla mäklare kanske inte har den möjligheten. Fastighetsbyrån är marknadsledande och för oss är det viktigt att visa branschen tydligt åt vilket håll vi skall gå. Och vi tycker att det är värt det, fortsätter hon.

Fastighetsbyrån växer och därigenom även den viktigaste marknadsföringskanalen – kunderna. Det är tack vare bra teamwork och ständigt nya kliv framåt.

Kontaktuppgifter
Du kan nå Fastighetsbyrån Södertälje vardagar 9-17 på 08-550 604 50. Se mer på www.fastighetsbyran.se/sodertalje/