Lite bättre, lite lyxigare, lite billigare Maxa shoppingskänslan på EKO:- Stormarknad
SHOPPINGUPPLEVELSE. – EKO:- Stormarknad är ett fräscht shoppingcenter med ett nytt koncept. Här finns både märkesvaror till attraktiva priser och produkter till stormarknadspris, säger Ted Berggren, vd. Succé redan i Örebro, Västerås, Malmö, Fjälkinge, Borås och Kalmar. Och nu också i Sundsvall.
Orden är Ted Berggrens. Han är vd för koncernen EKO:- Stormarknad som nu öppnar sin 7:e megastora butik i Birsta i Sundsvall.
– EKO:- för oss betyder ekonomisk. Det innebär att du handlar utvalda produkter riktigt prisvärt hos oss. Vare sig du väljer hårschampot från trendigaste frisörmärket eller schampot för en tia. Eller du väljer lyxdeodoranten med taxfreekänsla framför den med varuhusfeeling.
Han fortsätter:
– På EKO:- finner du alltså en helt unik kombination av märkesvaror och utvalda lågprisprodukter.
Vi kan inte stå för att sälja varor där ett billigt pris är viktigare än produktens kvalitet
Ted igen:
– Men, säger han bestämt, någon traditionell lågpriskedja är vi inte. Vi kan inte stå för att sälja varor där ett billigt pris är viktigare än produktens kvalitet. Det funkar inte för oss. Vi vill genomgående erbjuda bra varor.
EKO:- Stormarknad i Sundsvall har en överraskande stor butiksyta. Hela 7 000 kvadratmeter, vilket kan låta kalt och tråkigt.
– Nej, kontrar Ted, det är precis tvärtom. Känslan är snarare som få en lyxig taxfreekänsla för att sedan kliva in stormarknadens utbud av exempelvis tvätt-, rengörings- och städprodukter. Det blir en upplevelse av lyxshopping och lågpris på en och samma gång.
Ted inspirerar vidare:
– Direkt innanför entrén påminns du om flygplatsens taxfreebutik. Lite lagom exklusivt inredd med märkesvaror som är klart billigare än andra säljer dem för. Och en bit längre in tar Glitterbutikernas modeaccessoarer vid.
Trendig är också avdelningen Hem med fokus på textilier, belysning och accenter. Till bästa pris förstås. Och där har DUKA en given plats.
– Inredning och mode, trender och skönhet – vem gillar inte det? Plus säsong där julsakerna kommer att vara framplockade vid premiären.
EKO:- Stormarknad ägs av familjen Bergendahl sedan mitten av 70-talet. Det är samma ägare som till Glitter, DUKA och City Gross.
– Det finns en stor trygghet bakom EKO:-, säger Ted. Vi har koll på produkterna vi säljer och vi jobbar endast med svenska leverantörer som följer svenska regler.
EKO:- Stormarknad är som alla andra – fast lyxigare
Det är en viktig princip. Som också känns tryggt i valet av leksaker.
– Bara leksaksavdelningen på EKO:- är större än en vanlig leksaksbutik och har stora ytor för Disney och Lego. Fast till ett lägre pris. Ungarna älskar att komma hit och älskar också vårt Godisland med lösviktsgodis till ett överraskande lågt pris.
Missa inga erbjudanden – Följ oss på Facebook!
När nu butiken i Birsta öppnar sker det som ett led i EKO:- Stormarknads expansiva satsning om totalt 16 butiker i Sverige. Det mixade konceptet har visat sig vara framgångsrikt.
– Här finns det du söker när du vill känna dig extra fin, ha det fint hemma eller bara vill unna dig eller någon annan något fint. Till ett vettigt pris, avslutar Ted Berggren på EKO:- Stormarknad.
EKO:- Sundsvall
Butiksyta: Totalyta 8200 kvm. Säljyta 7000 kvm.
Antal anställda: 40 personer.
Avdelningar: Leksaker, Köket/dukade bordet, Salong, Hår- och Kroppsvård, Tvätt, rengöring och städ, Blommor, Heminredning, Kläder, Konfektyr, Belysning, Mattor, Textil, Färg, Verktyg, Biltillbehör, Väskor. Bland annat.
Antal varumärken: Massor
Antal varor totalt: 70 000 olika artiklar.