Jörgen och Roger ger kunderna mer tid

Roger Lindkvist, Jörgen Källberg och deras kollegor på Bilbolaget säljer inte bara bilar. De erbjuder ett helt paket med verkstadsservice, tillbehörsförsäljning och inte minst sin mångåriga kunskap om både bilarna och deras köpare. De är kort och gott ”Volvo” med hela Roslagen.

Jörgen och Roger ger kunderna mer tid

Hösten är här och med den 2020 års bilmodeller. Inte minst är det dags för den tredje generationen Volvo S60 att släppas på den svenska marknaden. Den utmanar därmed vårens storsäljare V60. En som har hunnit vara med om många Volvopremiärer är Roger Lindkvist som har varit säljare på Bilbolaget i Norrtälje i 26 år.
– Det blir nästan halva livet, säger han och skrattar.

En fråga som dykt upp på senare år är den om bränslevalet. Rapporteringen i media om klimathotet och bilbranschens satsning på alternativa bränslen gör att många undrar om de ska satsa på förbränningsmotor eller elhybrid.
– Vi försöker hjälpa dem genom att försöka beräkna hur mycket och var de kör, säger Roger.
– I ett scenario med många långkörningar är många gånger diesel ett bättre alternativ i valet mellan hybrid eller fossil bil, fyller kollegan Jörgen Källberg i.

Läs mer om våra laddhybrider här

För privatkunder kanske det landar i att de köper sitt livs sista bil med bensinmotor för att satsa på elbil eller hybrid nästa gång, för som Roger och Jörgen konstaterar utvecklas hybriderna hela tiden. Som i 2020-modellerna där Volvo har förbättrat samtliga sina twin engine-modeller för att få längre räckvidd och minskad energiförbrukning.

Vi får ofta höra av kunderna att vi har mer tid för dem än vad andra bilhandlare har.

Även på säkerhetssidan händer det mycket och 2020 är året då Volvos vision att ingen ska skadas allvarligt eller omkomma i en Volvo träder i kraft. Nu i augusti har det gått exakt 50 år sedan Volvo som första bilmärke lät säkerhetsbälte bli standard i en bilmodell.
– De har alltid legat i framkant på säkerhetssidan. Nu blir det Volvo on call, som blir standard. Med den ringer bilen själv upp 112 om den får en kraftig smäll, berättar Roger.

Att tänka på kundernas behov flera bilar framåt är en självklarhet på Bilbolaget och relationsskapandet är ett av företagets målbilder.
– Vår målsättning är att kunden ska känna förtroende för oss säljare och att de känner att vi har tid och engagemang. Detta leder ofta till en långvarig relation mellan kund och säljare, säger Jörgen.
– Att ha den här trygghetskänslan är något som är väldigt viktigt för rospiggen. Man ska kunna veta att vi finns här och att man alltid kan vända sig till oss om det är något, fortsätter Jörgen.

Roger instämmer.
– Vi får ofta höra av kunderna att vi har mer tid för dem än vad bilhandlare närmare Stockholm har. Jag vet faktiskt inte om vi har mer tid, men vi har bestämt oss för att ge mer tid. Relationen till kunden är så viktig för oss och kunder som är ambassadörer för Bilbolaget är den absolut bästa marknadsföringen. Det sprider sig om man ger bra service.

Roger Lindkvist

Ålder: 57 år.

År på Bilbolaget: 26 år.

Bor: Norrtälje.

På fritiden: När jag är ledig är det sjön och båtlivet som gäller. Det blir mycket tid i Stockholms och Ålands skärgårdar.

 

Jörgen Källberg

Ålder: 52 år.

År på Bilbolaget: 5 år.

Bor: Norrtälje.

På fritiden: Då är det väldigt mycket fotboll. Jag tittar gärna på både när landslaget och mina egna döttrar spelar och är även ledare i deras klubb. Sedan cyklar jag gärna mountainbike.