Anna Pettersson – regissören som förändrar teatersverige

Spännande och nyskapande när en klassiker plockas isär och tolkas på ett modernt sätt.

Bild från den känslomässiga föreställningen, foto: Lia Jacobi

– Tjechovs Körsbärsträdgården innehåller så mycket. Det är ett paradigmskifte, människor står inför stora förändringar, precis som vi gör idag. Vi har arbetat med att undersöka olika typer av närvaro. Skådespelarna presenterar handlingen och karaktärerna på ett annat sätt än vad publiken är van vid. Jag har valt att byta ut delar av texten till rörelse och aktioner men även ljus, ljud och kostym berättar regissören Anna Pettersson.

–Teaterpubliken idag är så mycket mer dramaturgiskt skickliga än på Ibsens, Tjechovs och Strindbergs tid. Det finns många olika sätt att utveckla vår tradition inom talteatern på. Jag tycker det är intressant att till exempel integrera rörlig bild tillsammans med skådespelarnas gestaltning. Den här klassikeruppsättningen blir i en mer experimentell form med mycket ljus, dans, film och publikkontakt, säger Anna Pettersson.

I regissörens koffert finns bland annat kritiker- och publiksuccéerna Vildanden och Hedda Gabler på Dramaten i Stockholm. Nu är Anna Pettersson i Sundsvall med hela sitt kunskapsbagage.

Det hon gör kallas dekonstruktion.

– Anna gör mer än dekonstruerar, hon har skapat en egen stil i teatersverige och det är intressant att arbeta utifrån hennes ramverk, säger musikern Gustave Lund.

Foto: Lia Jacobi

Han kommer från hip-hop världen, känd som Gurra G i Just D, och nu gör han musiken till Körsbärsträdgården.

– Säg att ett klassiskt stycke är åtta minuter och under en minut är musiken som mest intressant. Jag utgår ifrån den minuten och bearbetar; lägger till beats och loopar säger Gustave Lund.

Korta stycken av ryska kompositörer, också dessa dekonstruerade, ljuder som en röd tråd genom hela föreställningen.

– Vi konsumerar konst och kultur på ett annat sätt idag än för 100 år sedan. Jag är övertygad om att även Tjajkovskij skulle vara intresserad av det här uttryckssättet om han levde idag, menar Gustave Lund.

Helena Svartling tillhör den fasta ensemblen på Teater Västernorrland. Hon talar med en glöd om den nya uppsättningen av Körsbärsträdgården. Om närvaron, sårbarheten och nakenheten som finns i Anna Petterssons verk.

– Jag tycker att Anna Petterssons arbete är mycket intressant, det är verkligen roligt att få jobba med henne här i Sundsvall, berättar skådespelaren Helena Svartling.

På Teater Västernorrland viner höstvindar mot fönsterrutorna. Det blåser nya vindar och uttryckssätt här på teatern!

Regissören Anna Pettersson efterfrågar nya spelstilar inom svensk teater.

– I den här tolkningen av Körsbärsträdgården betonas människans existentiella frågeställningar genom skådespelarnas mycket personliga gestaltning. Förhoppningsvis kan publiken upptäcka nya dimensioner av Tjechovs berättelse som de inte hade förväntat sig.

Körsbärsträdgården, en klassiker i ny skepnad som kommer lysa upp teaterhimlen.

En chans att se Tjechov tolkas på ett helt nytt sätt – spännande, roligt och visuellt. Helt enkelt något ni inte vill missa!

Just nu: Säkra dina platser till föreställningen