Angelägen pjäs på Örebro länsteater – Ett samhälle i själslig kris?
ANGLÄGET. – Blue Air har ett direkt tilltal med klar igenkänning från psykisk ohälsa i vardagen. Ganska mycket av pjäsens innehåll är baserat på research, vilket är en viktig del, säger Oskar Thunberg, regissör för förställningen Blue Air på Örebro länsteater. – Det är så många som drabbas av själslig ohälsa, inte minst unga människor. Det behöver vi prata mer om, säger Paula Stenström Öhman, författare till teaterpjäsen Blue Air som har premiär den 7 december på Örebro länsteater.
Författare till föreställningen är kritikerrosade Paula Stenström Öhman.
– Utmattning, depression och ångest har blivit en epidemi samtidigt som resurserna krymper.
Jag tänker på det som ett samhälle i själslig kris, där de som inte pallar trycket blir sjuka. Eller sjukförklaras. Jag har länge velat skriva om det. Trots all svärta så finns en trösterik humor och värme mellan karaktärerna i pjäsen. Och så är det spännande, man vill få reda på vad det är som har hänt.
Man vill få reda på vad som har hänt
Paula har själv erfarenhet av psykisk ohälsa.
– Jag drabbades av utmattningssyndrom och då kan man få alla möjliga symptom. Jag var ju livrädd för att jag hade blivit galen och drogs in i en karusell av psykiatriska utredningar; erfarenheter som jag tog med mig in i skrivandet, säger hon och fortsätter:
– Men för att på riktigt förstå har jag djupintervjuat människor som gått in och ur allvarligare psykisk ohälsa, som bipolär sjukdom, borderline eller schizofreni. Jag har även intervjuat personal inom psykiatrin och pratat med anhöriga.
Paula Stenström Öhman är ett av de senaste årens mest omtalade dramatikernamn. 2016 fick hon Svenska Ibsenpriset och 2015 Henning Mankells stipendium. Och nu har hon specialskrivit en pjäs för Örebropubliken.
– Blue Air handlar om 35-åriga Rita som drabbas av en livskris där allting plötsligt splittras. I skärvorna söker hon efter något som gått förlorat. Hon hamnar på en psykiatrisk avdelning där vi möter andra historier. Allt är, eller skulle kunna vara, Ritas skuggor, drömmar och rädslor. Man anar att någonting fruktansvärt har hänt. En incident. Eller var det en olycka? Men kan vi verkligen lita på Rita?
Paula fascineras av den psykiska krisens mellanrum, mellan det vi känner igen och det okända.
– Det är otäckt att inte längre känna igen sig när man faller mot den mörka avgrunden. Man måste hela tiden kämpa för sin trovärdighet. Samtidigt kommer man i kontakt med universum.
Paula igen:
– För mig är Blue Air en sorts hyllning till kreativiteten, fantasin och drömmarna. Det finns något andligt inom oss tror jag, om vi lyssnar, som mitt i vansinnet kan vända ovilja till liv till liv.
Paula har specialskrivit rollerna för skådespelarna, som alla spelar flera stora roller var i pjäsen. En utmaning menar föreställningens regissör Oskar Thunberg, som tillsammans med Paula bildar det framgångsrika scenkonstkompaniet Lumor. Han lovordar skådespelarnas insatser.
– De håller en mycket hög nivå, vilket är ett måste när man byter rollkaraktär i en klackvändning, säger han och fortsätter:
– Vill man se ett riktigt starkt ensemblespel ska man se den här pjäsen. Samspelet bygger helt på skådespelarnas skicklighet, deras tekniska precision och känslighet. Det här är mycket bra teater.
Boka biljetter till föreställningen här
Om Paula Stenström Öhman
Prisbelönt dramatiker, regissör och konstnärlig ledare för Lumor som nu specialskrivit pjäsen Blue Air för Örebro länsteater med premiär den 7 december. Några exempel på Paulas utmärkelser:
>> Henning Mankells dramatikerstipendium 2015
Ur motiveringen: ”Hon lyckas, med sina verk, av högsta konstnärliga halt, göra teatern angelägen.”
>> Svenska Ibsenpriset 2016
Ur motiveringen: ”För en dramatik som rakryggat och osentimentalt går nära verkligheten… Med brännbar och angelägen tematik… för Paula Stenström Öhman in en ny ton och pekar ut en ny estetisk riktning”
>> Internationella Teaterunionen
Paulas genombrottspjäs ”People respect me now” utnämndes 2016 till Sveriges bästa nyskrivna pjäs av internationella teaterunionen och finns översatt till flera språk.
>> Scenkonstbiennalen
Hennes pjäser har blivit uttagna till anrika scenkonstbiennalen tre år i följd, 2015, 2017, 2019.