”Relationer med kunder bygger man i verkligheten och gärna på en båt”

Det sorlas en del på kajen. Ett 50-tal hungriga och förväntansfulla gäster väntar på att få stiga ombord på M/S Medvind. – Våra kundkvällar på fartyget har alltigenom varit mycket lyckade, säger Ulf Zetterström vd på Bilbolaget i Sundsvall. Vi har helt enkelt haft jättekul tillsammans.
  • 1/3

    ”Relationer med kunder bygger man i verkligheten och gärna på en båt”

  • 2/3

    KASTA LOSS. – När M/S Medvind lägger ut för gången i år då börjar sommaren på riktigt, säger Pelle Hermanson. I sommar blir det familjeturer, företagsevent och festliga sommarkvällar på restaurangbåten

  • 3/3

    KASTA LOSS. – När M/S Medvind lägger ut för gången i år då börjar sommaren på riktigt, säger Pelle Hermanson. I sommar blir det familjeturer, företagsevent och festliga sommarkvällar på restaurangbåten

Ulf är vd på Bilbolaget i Sundsvall som också har verksamhet i Timrå. Företaget säljer transport- och personbilar och är mycket måna om sina kunder.
– Vi satsar en hel del på relationsmarknadsföring, säger han. Genom att vi lär känna våra kunder också utanför jobbet blir det lättare att se hur vi ska agera för att varje enskild kund ska bli riktigt nöjd med det jobb vi utför.

Kundkvällarna med MS Medvind har varit mycket lyckade

Flera gånger om året ordnar man därför kundevent. Och sommartid ger man sig ut på Sundsvallsfjärden med restaurangbåten M/S Medvind.
– Det är nu sjunde året i rad som vi – när skärgården är som vackrast – ger oss ut till havs från kajen i Sundsvall. Stämningen brukar alltid vara på topp under de fyra timmar resan tar.

Läs mer: Chartra en restaurangbåt

På båten bjuds det på underhållning. I så där lagom mängd.
– The Crew – båtens underhållningsgäng – är jätteduktiga. De kommer in då och då under middagen, sjunger och dansar. Och lyfter stämningen ytterligare ett snäpp. För att sedan lämna och låta folk fortsätta snacka.

LYCKAD KVÄLL. – När senvåren är som vackrast brukar vi ta med våra transportbilskunder på en havstur med MS Medvind, säger Ulf Zetterström på Bilbolaget i Sundsvall/Timrå. Det är uppskattat.

Minglet och pratet är viktigt. Under båtturen byggs relationer också mellan kunderna som är med.
– Många jobbar inom hantverksyrken och kan därmed lära känna och dra nytta av varandra. Bygga egna nätverk.

Det är uppskattat förstås, men självklart handlar eventet framförallt om att man har trevligt ihop.
– Maten är suverän. En vällagad Skärgårdsbuffé med mycket av havets läckerheter men också en hel annat. Kanongott vilket brukar uppskattas av våra kunder.

Läs mer: Njut av vår skärgårdsbuffé

Lite skämtsamt säger han att M/S Medvind gör det lätt att umgås, det är ju inte så lätt att kliva av och dra iväg någon annanstans.
– Vi tillbringar några timmar tillsammans på en begränsad och mycket trevlig yta. Alla går all in och det skapar stämning. Vid 22-tiden är vi åter i land och då går en del hem, medan andra tar en krogrunda på stan.

Ulf återkommer till tanken på relationsmarknadsföring.
– På Bilbolaget i Sundsvall jobbar vi med samma typ av marknadsföring också till andra kundgrupper. Vi har event för företagskunder på personbilssidan. Liksom roliga aktiviteter för våra privatkunder. Eventen ser förstås helt olika ut men gemensamt är att det ska kännas kul, säger han och fortsätter:
– Det är trevligt att känna igen varandra och igenkänningen bygger också förtroende mellan människor. Privat och på jobbet.

Ulf är mycket nöjd med det upplägg som M/S Medvinds personal genomför.
– De är lyhörda och känner av stämningen ombord. Lägger in aktiviteter om det behövs, showar och serverar kanongod mat. Eventen där blir alltid lyckade, avslutar Ulf Zetterström på Bilbolaget i Sundsvall.

Boka din nästa kundaktivitet redan idag

Ulfs tre tips på ett lyckat event

  • Eventets innehåll måste vara lockande. Tid är en bristvara och det krävs ett genomtänkt innehåll för att locka folk till aktiviteter idag.
  • Se till att eventet är roligt. Att deltagarna har riktigt kul ihop.
  • Lämna säljet hemma. Det tar vi på jobbet istället.