Blir skvadern Medelpads nya landskapsdjur?
Skvadern finns nu som mjukisdjur. Foto: Katarina Lövgren.
Ulf Steringer driver Grankotten uppe på Norra berget i Sundsvall tillsammans med sin fru Mia. Han tycker att skvadern förtjänar större uppmärksamhet än den fått den senaste tiden. Att återskapa ett fantasidjur var inte det lättaste men på Grankotten hade de god hjälp av Emma Stenmark som jobbat i restaurangen i några år och är utbildad designer. Efter ett års hårt arbete och ett antal olika prover är de nu nöjda med slutresultatet.
– Jag vill lyfta Skvadern och göra det till Medelpads landskapsdjur. De ska ju finnas runt Norra berget, men man måste ha skarpa ögon för att se dem. Om man inte får syn på någon får man köpa ett gosedjur hos oss istället, säger Ulf Steringer med glimten i ögat.
Skvadern väcker engagemang
Skvadern är från början en gammal jakthistoria med ursprung just från Lunde i Medelpad, där det sades att man sett och skjutit en hybrid mellan hare och tjäder. Den lustiga sagofiguren återskapades först på en målning och sedan även som ett uppstoppat djur i början av 1900-talet. Förra året firades skvaderns 100-årsjubileum.
– Skvadern väcker engagemang det är alldeles tydligt och känns kul att vi fick till ett bra mjukisdjur. Nu säljer vi skvadern till turister och alla besökare. Faktiskt har vi börjat få intresse runt om i landet, folk hör av sig och vi får skicka med postpaket. Så visst vore det väl bra om skvadern än tydligare kan bli en del av vårt varumärke i Medelpad som Storsjöodjuret blivit för Jämtland, berättar Ulf.
Den första uppstoppade skvadern kan man se på Fornminnesmuseet på Norra Berget, men det finns även uppstoppade exemplar på biologiska museet på Djurgården i Stockholm och på Norrlands nation i Uppsala.
Följ oss på Facebook – Då missar ni inget av det som händer på Norra Berget
Förutom symbolvärdet kan mjukisdjuret bidra till att stärka Sundsvalls varumärke på andra sätt. Överskottet från försäljningen kommer nämligen investeras i projektet att bygga en bergbana uppför Norra berget. Ulf berättar mer om idén.
– Om alla Sundsvalls invånare köpte en skvader har vi bergbanan finansierad vilket dessutom skulle vara bra för miljön. Norra berget är ett andningshål med en stadspark, naturreservat och friluftsmuseum. Vi vill inte att biltrafiken ska öka, men det har den gjort då vi har fler besökare än någonsin på berget. Bergbanan är precis en sådan passande bilfri lösning som även gör Norra berget mer tillgängligt för alla, oavsett ålder eller om du har ett funktionshinder.
Med en bergbana skulle det inte längre vara nödvändigt att köra bil upp på berget. Det skulle dessutom underlätta för skolor som vill nyttja Norra berget för idrott och som i nuläget måste köra eleverna upp med buss. Det skulle även vara möjligt för privata motionärer att ta med sig skidor eller cykel samt att åka upp med barnvagn och rullstol.
– I Göteborg planeras flera bananslutningar över Göta älv. Även i Gdynia i Polen finns det en markansluten bana av den typ vi tänker, som har visat sig bli billigare än en linbana. Energimässigt är banan dessutom otroligt snål och miljövänlig då den är tänkt att drivas av motviktsprincipen.
Om vi får en bergbana till Sundsvall skulle det sätta vår stad på kartan på ett helt annat sätt
– Vi vet att många önskar att en bana kunde gå direkt in till stenstan men tyvärr så är den ekvationen i princip omöjlig för då måste man lösa in flera fastigheter efter sträckan. Den enda ekonomiskt framkomliga sträckningen är direkt ner ungefär från tornet ned mot Universitetsallén vid himlabadet. Fördelen med det är att det under kvällar, helger och lov finns många lediga parkeringsplatser i området samt det faktum att Universitetsallén trafikeras tätt av lokaltrafiken, tanken är ju samtidigt att Skvaderbanan skall bli en del av lokaltrafiken så man kopplar ihop centrum ändå. Om vi får en bergbana till Sundsvall skulle det sätta vår stad på kartan på ett helt annat sätt. Det skulle bli ett rejält lyft för turismen, säger Ulf.
Tanken är att en resa upp på berget ska ta tre till fem minuter och att bergbanan blir en del av kollektivtrafiken så att man kan åka på det vanliga busskortet.
– Jag försöker aldrig se hinder eller svårigheter och det börjar ge resultat. Tjänstemän på Sundsvalls kommun håller nu på att sammanställa formella förutsättningar för en bergbana eller skvaderbana som jag tänkt den ska kallas, säger Ulf Steringer, ägare av restaurangen Grankotten.