Nettbuss i Gävle tankar bussarna med chaufförernas fikarester

Nettbuss använder gasbussar i sin fordonspark. Gävleborna andas därför renare luft idag. Gästrike återvinnare har nu påbörjat resan att byta ut fordon till fossilfritt bränsle.
– Kretsloppet bakom biogasen är fantastiskt för oss alla. Detta tack vare att vi bara återvinner våra matrester säger Per Sundström, logistikchef på Gästrike återvinnare.
— Det kommer behövas en kombination av flera olika drivmedel för att kunna fasa ut bensin och diesel, biogas är en viktig pusselbit, säger Per Sundström, avdelningschef för logistik hos Gästrike återvinnare.

Nettbuss i Gävle tankar bussarna med chaufförernas fikarester

Att fordon drivs på biogas istället för fossila bränslen har även en positiv inverkan på den lokala luftkvaliteten. Det innebär att utsläppen av såväl kväveoxider och skadliga partiklar till stadsluften minskar när ett fordon drivs med biogas istället för exempelvis diesel. Naturvårdsverket bedömer att biogas är det drivmedel som ger lägst klimatpåverkan.

Nettbuss, som kör stadsbussarna i Gävle, kör på biogas. De har bidragit till att skapa en marknad för närproducerad biogas med sina 15 gasbussar.
–  Det är fantastiskt att påsarna med matavfall i förarnas fikarum blir till bränsle i våra bussar och biogödsel på åkrarna utanför stan – snacka om lokalt kretslopp.

– Vi har förvisso en något dyrare omkostnader för gasbussarna och det rör sig fortfarande om förbränningsmotorer, så här finns utvecklingsmöjligheter. Men med en större efterfrågan på gasbussar, kanske framförallt utanför stadskärnorna, så sporras ju tillverkarna att driva på den tekniska utvecklingen, menar Henrik Nyquist som är kommunikationschef på Nettbuss Stadsbussarna.

Gästrike återvinnare fortsätter satsa på gasdrift

Fossila drivmedel ska fasas ut. Målet är att Sverige ska vara fossilfritt år 2030. Vad vi istället ska köra våra fordon på är en het fråga. Hos Gästrike återvinnare har man redan påbörjat omställningen till en fossilfri fordonsflotta.
— Det kommer behövas en kombination av flera olika drivmedel för att kunna fasa ut bensin och diesel, biogas är en viktig pusselbit, säger Per Sundström, avdelningschef för logistik hos Gästrike återvinnare.

Läs mer: Så här blir avfall till biogas

Hos Gästrike återvinnare kör man delar av sin fordonsflotta på förnybara bränslen redan i dag. De fordon som i dag inte körs på biogas, går istället på så kallad HVO-diesel. Det är en fossilfri diesel gjord på bland annat vegetabilisk olja. Men på sikt är det biogas som gäller i första hand, berättar logistikchefen Per Sundström. Biogasen bidrar inte till utsläpp av partiklar/kväveoxider så som HVO-diesel gör.
— När vi successivt förnyar vår fordonsflotta får fler och fler av våra fordon gasdrift. Går det att välja gasdrift när vi köper ett nytt fordon så väljer vi det, säger han.

På frågan om de kommer att klara av att nå målet, att bli fossilfria innan 2030 är det ingen tvekan.
— Absolut. Jag tror vi är fossilfria innan dess, säger Per Sundström

I Forsbacka produceras den biogas som vissa av fordonen använder.
— Fem av våra sopbilar som går i stadsmiljö idag kör vi på biogas, berättar Per Sundström på Gästrike återvinnare.

Läs mer: Så här blir det biogödsel

 

Biogödsel sluter kretsloppet

Vid produktion av biogas uppstår en restprodukt, biogödsel. Detta gödsel som bland annat är naturligt rikt på fosfor används i flera lokala lantbruk i Gästrikland  Det används på åkrar för att odla nya grödor, som blir till mat på våra bord, som genererar matavfall, som blir till biogas och biogödsel. Och så går cirkeln runt och runt.