Vad gör bostaden till en klickraket på internet?

Det finns ett enda svar på den frågan: Dessa bostäder når ut till exakt rätt personer. Och för att göra det finns en del knep. Här är mäklare Andreas Jinnestrands bästa råd för hur den bostad du vill sälja ska få mesta möjliga uppmärksamhet. Och därmed göra en bra affär möjlig.

Foto: Hemnet.se

En klickraket når fram till massorna genom att sticka ut. På något sätt.
– Initialt handlar det om att presentationen av bostaden direkt väcker människors nyfikenhet. Som en speciell arkitektur eller något som specifikt tilltalar en viss grupp av bostadsspekulanter, fortsätter Andreas Jinnestrand, fastighetsmäklare på Fastighetsbyrån. Görs detta på rätt sätt börjar delningarna på internet och sen är raketen i gång. Inte minst i sociala medier.

Att nå fram är alltså ingen slump. Det handlar om kunskap om samklangen mellan nätets dynamik och de bostäder mäklaren har i uppdrag att förmedla.
– Fastighetsbyrån är Sveriges största mäklare. Det innebär att det inom företaget finns experter på olika områden. Inte bara när det gäller fastigheter utan också i marknadsföringssammanhang. Personer som vet hur bostaden ärligt och samtidigt lockande ska beskrivas för att nå rätt spekulanter.

Det handlar om trovärdighet menar Andreas.
– Vi mäklare ska vara fullständigt sakliga om det som berör fastigheten, till exempel dess skick och närområde. Samtidigt ska vi se till att bostadens förutsättningar gör det enklare för spekulanterna att känna sig hemma i detta tänkta boende.

Första bilden i objektbeskrivningen måste vara utvald

Som mäklare har man inget att tjäna på att försköna boendet. Det leder bara till att fel spekulanter kommer på visningarna. Och detta är viktigt att ha med sig i försäljningsprocessen.
– Vi på Fastighetsbyrån lägger ner mycket arbete tillsammans med säljaren under tiden inför försäljningen: ”På Gång”, kallar vi de. Ju tidigare vi som mäklare får komma in i säljarens tankar inför försäljning desto bättre kan man gemensamt lägga upp strategin.

Ska du ha en visning snart? Här har du 8 starka tips från våra experter.

(CC) Fastighetsbyran.se

Som komplement till mäklarnas beskrivning i annonsen finns ”Säljaren berättar”.
– Här kan säljaren berätta om andra saker än vi mäklare har kännedom om. Exempelvis hur bostaden fungerade när barnen växte upp, om trygga cykelvägar eller om kantarellstället runt knuten. Berättelserna är mycket populära att läsa av spekulanterna har vi märkt.

Här kan du läsa mer om Säljaren Berättar!

Bostadsannonserna marknadsförs på Fastighetsbyrån och Hemnet, men också i de sociala kanalerna Facebook och Instagram för att få stor spridning.
– När objektet hittat rätt spekulantgrupp delas beskrivningen bland familj och vänner som känner till spekulanternas önskemål. Och denna spridning ökar intresset markant för att besöka visningarna.

Bra att veta är dock att alla bostäder som ska säljas inte ligger ute på vare sig sociala medier eller internet.
– Många objekt säljs under hand och marknadsförs inte alls. Istället vänder säljaren sig till vårt interna spekulantregister vid försäljningen. Det ger också ett bra försäljningsresultat. Som Sveriges största mäklare, har vi Sveriges största spekulantregister, avslutar Andreas Jinnestrand på Fastighetsbyrån.

Anmäl dig till vårt spekulantregister här!

Sälja? Så här kan du själv påverka resultatet

  • Bjud hem en mäklare i ett tidigt skede och i alla lägen. Också när du funderar på utbyggnader och renoveringar. Mäklare vet vilka åtgärder som brukar lyfta värdet på en bostad.
  • Dra nytta av mäklarens erfarenhet. Ta del av de förberedande steg som finns före försäljningen som kallas ”På Gång” t ex förbesiktning, kundgruppsanpassning, fotografering.
  • Följ mäklarens råd enligt åtgärdslistan. Eliminera de hinder som gör att spekulanten inte riktigt kan känna sig in i hur det är att bo i bostaden. Och undvik onödiga detaljer som besiktningen brukar anmärka på.