Så här har Homestyling ändrats de senaste åren

Homestyling inför försäljning av din bostad, ett storstadsfenomen eller? Inte alls. Idag stylas nästan alla bostäder som ska säljas. Orsaken? Snygga interiörbilder på internet är en förutsättning i marknadsföringen. Men stylingtrenden har skiftat fokus. Från ett avskalat uttryck till en mer livsbejakande känsla.
  • 1/4

    Thomas ser bara fördelar med homestyling,

  • 2/4

    SER MÖJLIGHETERNA. Numera fokuserar Homestyling på att lyfta fram hur bostaden kan förändras för att passa rätt målgrupp. Och på att förmedla en trivselkänsla i bilder och på visningar.

  • 3/4

    SER MÖJLIGHETERNA. Numera fokuserar Homestyling på att lyfta fram hur bostaden kan förändras för att passa rätt målgrupp. Och på att förmedla en trivselkänsla i bilder och på visningar.

  • 4/4

    SER MÖJLIGHETERNA. Numera fokuserar Homestyling på att lyfta fram hur bostaden kan förändras för att passa rätt målgrupp. Och på att förmedla en trivselkänsla i bilder och på visningar.

Det är lätt att bli hemmablind. Eller hur? Inte minst när man under lång tid bott in sig där hemma. Och när bostaden ska säljas är det köparen som ska nås. Som ofta har helt andra behov.
– Stylister är utbildade att fokusera på möjligheterna i en bostad, säger Emelie Lindell på Dekorum, samarbetspartner i Sydnärke till Fastighetsbyrån i Örebro län. Vi ser nya lösningar. Som skrubben som kan stylas till en walk-in-closet. Eller det lilla omöblerade utrymmet som blir den perfekta skrivbordsplatsen.

Anna Rosenlind stylist på Stylistkompaniet, som samarbetar inom Örebro med Fastighetsbyrån, har liknande erfarenheter.
– Det behöver inte vara jättegrejer vi gör. Tvärtom – vi kan lyfta ett fönster genom en annan gardinuppsättning. Eller möblera på ett sätt som blir snyggare på bild.

Små saker kan göra en stor skillnad

För en bra bild är inte bara att knäppa. Det vet alla som försökt fota en utsikt och misslyckats.
– Fotografens arbete är att hitta bildvinklar och rätt ljus. Stylistens att se till att hemmet genom inredningen ger köparen rätt känsla.

Här har vi samlat några tips inför fotograferingen av din bostad

Stylister vet i förväg intrycket av en inredning. För de flesta spekulanter är detta svårt.
– Styling gör det möjligt att se sig själv som den som bor i bostaden, säger Thomas Rylander mäklare på Fastighetsbyrån.

Stylingen tar fram möjligheterna med bostaden riktad till rätt målgrupp

Hur stylingen görs beror på vilken målgrupp som har ett intresse för bostaden.
– Är det pensionärsparet som ska flytta in? Eller är det barnfamiljen? Utifrån en målgruppsanalys gör vi stylingen, säger Anna. Finns det två tomma rum på övervåningen så är det klart att vi stylar barnrum om målgruppen är familjer.

Så var det inte riktigt förr. Då handlade homestyling mer om att plocka bort och göra bostaden kliniskt fri från personlighet.
– Det har ändrats. Nu får hem ha en personlighet som vi kan förstärka. Men privata saker ska fortfarande packas ner.

Läs mer om homestyling här

Frågan är då om homestyling lönar sig för den som ska sälja sin bostad.
– Kostnaden för styling är oftast mindre än vad ett nytt bud är, säger Thomas. Och vi kan se att stylade bostäder får många klick.

Emelie på Dekorum håller med.
– Vi får ofta höra av nöjda säljare att ”Det var tack vare ert jobb som budet steg”.

Anna på Stylingkompaniet har samma erfarenhet.
– Många uttrycker sin tacksamhet över att vi ger bostaden nya möjligheter.

Thomas igen:
– Homestylister är proffs som genom utbildning och erfarenhet har en vass kunskap om den känsla inredning förmedlar. De är vana vid att anpassa interiörer till rätt målgrupp. Och de är duktiga på att styla inför fotografering, avslutar Thomas Rylander på Fastighetsbyrån.

Vill du prata boende med oss? Klicka här!