Ny aktör utmanar elbranschen

Elbranschen har stått och stampat på samme ställe i årtionden. Krångliga avtal och finstilta fakturor som förvirrar är tyvärr ett faktum. Företaget Alltid utmanar nu branschen med ett helt nytt sätt att tänka och lanserar en smartare, enklare eltjänst.

Ny aktör utmanar elbranschen

Alltid är alltså eltjänsten som går mot strömmen. Som utmanar branschen att tänka nytt, tänka rätt. När traditionella elbolag är sugna på att sälja så mycket el som möjligt, gör Alltid tvärtom. Företaget ställer sig på kundens sida i elhandelsdjungeln – och inspirerar till sänkt förbrukning och hållbara val, vilket är ett helt nytt sätt att verka inom elbranschen.

– Kostnaden för kundens nät- och elförbrukning paketeras till en faktura och beloppet blir detsamma varje månad. Alltså en flat rate på elen. Förutsägbart och kunden slipper otrevliga överraskningar kalla vintermånader, berättar Alltids VD Per Svenningsson.

Modern eltjänst
Alltid, som är ett dotterföretag i Vattenfallkoncernen, anser att det är hög tid att modernisera elhandelsmarknaden. Sex av tio svenskar vet inte hur mycket el de förbrukar eller vad en kilowattimme kostar, visar en undersökning från Novus. Med andra ord är det ganska få personer som är intresserade av att sätta sig in i branschen. De flesta vill ha en trygg, prisvärd lösning utan otrevliga överraskningar.

– Mobilbranschen ligger långt före och det är på tiden att vår bransch följer efter. Det ska inte behöva vara krångligt med el. Privatpersoner har inte möjlighet att påverka elpriserna och oftast inte tid, lust eller ork att sätta sig in i hur det fungerar. Därför är det orimligt att elkundernas privatekonomi ska påverkas av något som de inte kan kontrollera, säger Per Svenningsson.

Bonus till miljösnälla
Alltid är också unikt på annat, hållbart, sätt. Företaget erbjuder nämligen ett bonussystem för sina kunder när de är miljösnälla. Hos Alltid möts kunden inte av självklart snack om grön el, utan istället av möjligheten att samla ”karmapoäng”. Utan pekpinnar och moraliserande kring förbrukning och kilowattimmar inspireras man istället att göra smarta, miljösnälla val i vardagen. Lägre elförbrukning, sopsortering eller att ta cykeln istället för bilen till jobbet belönas med poäng. Kunden kan sedan spendera dessa i företagets egen hållbarhetsbutik. Där erbjuds exempelvis rabatt på intressanta tjänster eller möjlighet att skänka pengar till välgörenhet.

– Vi vill lyfta hållbarhetsfrågan och önskar att så många som möjligt av våra kunder väljer att skänka sina pengar till välgörenhet, säger Per Svenningsson.

Om företaget

Företag: Alltid AB
Beskrivning: Alltid utmanar elbranschen med ett helt nytt erbjudande till Sveriges alla elanvändare. Alltid paketerar kundens nät- och elavtal till en faktura. Företaget lovar dessutom kunden flat rate på elen, det vill säga alltid samma summa, varje månad.
Grundades: 2015
Bakgrund: Alltid är ett fristående dotterbolag till Vattenfallkoncernen.

Visst låter det smart? Skaffa Alltid här.

Genom Alltids eltjänst får kunden:

  • Flat rate – samma summa varje månad
  • En faktura för såväl nät- som elförbrukning
  • Schyssta villkor & rätt pris
  • Karmapoäng om de är miljösnälla
  • Ingen bindningstid

Innehållet i denna native-artikel är ett resultat av ett annonssamarbete tillsammans med Alltid.