Nytt tänk ska förändra bilverkstadsbranschen

Vissa menar att utvecklingen i svenska bilverkstäder har stått stilla de senaste 30 åren. Jan Geijer är en av delägarna i nystartade Meca+ i Östersund och han menar att det är hög tid för förändringar i branschen.
— Det är en ganska konservativ och stelbent bransch. Med lanseringen av Meca+ vill vi vara med och förändra bilverkstadsbranschen. Det finns utrymme för fler tjänster och bättre kundservice, det som behövs är ett nytt tänk, säger Jan Geijer.
  • 1/1

    Nytt tänk ska förändra bilverkstadsbranschen

Det var i oktober 2017 som Meca+ slog upp portarna i Östersund. Konceptet handlar om att göra verkstadsbesöket till en bättre upplevelse än vi kanske är vana vid. Utöver att erbjuda en riktigt bra bilverkstad med skickliga mekaniker, ska Meca+ fokusera på en hög servicenivå med fokus på lösningar som gör bilägandet enklare och trevligare för kunden.
— Idag finns det bara tre Meca+ i Sverige, vi är den första i Norrland, berättar delägaren Jan Geijer. Vi står för en premiumtjänst, men en prisvärd sådan. Det finns ju en del märkesverkstäder som också är bra på premiumkänslan, men jag vågar påstå att vi levererar samma premiumnivå men att vi är mer prisvärda.

”Oavsett om en kund har en ny eller gammal bil är en sak gemensam, bilen är en viktig sak för att få vardagen att gå ihop för de allra flesta, det har vi förståelse för. Vi tar hand om alla kunder och alla bilar med samma omsorg.”

Meca vs Meca+
Det som skiljer Meca+ från vanliga Meca-verkstäder är alltså kringtjänsterna och fokuset på helheten, eller premiumupplevelsen, som det ofta brukar pratas om.
— I grunden har vi en riktigt bra bilverkstad. Men det som driver oss är att göra det bättre och att våga göra saker lite annorlunda. Vi vill ge våra kunder en riktigt bra helhetsupplevelse. Från att man kommer in med sin trasiga bil till att man hämtar den reparerad och nytvättad ska det kännas bra helt enkelt, i både hjärta och plånbok, säger Jan.

Läs mer: Om Meca+ i Östersund

Premiumkänslan sitter i det lilla extra
Det är saker som att kunna få bilen hämtad och senare återlämnad av verkstaden om man inte har möjlighet att lämna in den själv som utmärker Meca+. Det är helheten och kundupplevelsen som gör Meca+ till något mer än en vanlig bilverkstad. Och förstås vad som verkar vara en genuin och ärlig vilja att ge riktigt bra kundservice till alla kunder.
— Oavsett om en kund har en ny eller gammal bil är en sak gemensam, bilen är en viktig sak för att få vardagen att gå ihop för de allra flesta, det har vi förståelse för. Vi tar hand om alla kunder och alla bilar med samma omsorg, säger Jan.

Vill vara en bilverkstad för alla
För Jan, som inte jobbar i verkstaden, har en viktig aspekt handlat om just bemötandet av kunderna.
— Vi har haft flera kunder som poängterat att de känt sig väl bemötta hos oss. För oss är det naturligt att alla känner sig lika välkomna och att språket är sådant att alla förstår. Jag menar, det är ju inte något skamligt med att inte kunna så mycket om bilreparationer. Kan man allt om bilar, varför ska man då ens in med bilen till en verkstad, frågar sig Jan retoriskt.

Läs mer: Boka tid för service här!

Det började med nätverkande
Jan har tidigare arbetat 10 år på Jämtkraft, bland annat som försäljningschef. Ett jobb han berättar att han trivdes väldigt bra med. Det var i jobbsammanhang som han lärde känna några personer som satt i Mecas ledning.
— För att göra en lång historia kort så tyckte de att jag hade rätt inställning för det de ville göra, så de frågade helt enkelt om jag var intresserad av att starta Meca + i Östersund.

Även om förändringsarbete, kundfokus och att tänka affär är självklarheter för Jan, så var det trots allt ett faktum att han inte kunde speciellt mycket om bilverkstadsbranschen.
— Nej, men vi hade väldigt bra support från Mecas ledning och själva grundidén, att få in ett nytt tänk i en väletablerad men konservativ bransch, det kändes väldigt inspirerande, säger Jan.

Ville utmana en  hel branch
Trots att Jan redan hade ett ett bra jobb på Jämtkraft som han trivdes med, nappade han ändå på förslaget från Meca.
— Det var en bra möjlighet och en spännande utmaning. Den stora drivkraften är att förändra och här har vi en möjlighet att bidra till förändring av en hel bransch.

Att hitta rätt lokal var avgörande
Ett viktigt steg för de flesta som startar en verksamhet är att hitta en lokal som uppfyller alla krav. Läge, kapacitet och framtida potential måste vägas in innan pappren skrivs på. I Östersund visade det sig att försvaret hade lämnat efter sig en ultimat lokal för Meca+.
— Vi har tagit över försvarets stridsvagnsvekstad. Golvet är förstärkt och klarar 60 ton, det är det inte alla bilverkstäder som kan skryta med, säger Jan och fortsätter:
— Det var lokalen som ledde oss till att satsa extra på tyngre fordon. När golvet klarar 60 ton så var det ju bara att investera i rejälare lyftar i verkstaden. Nu är vi en av få som klarar att lyfta större husbilar och stora amerikanska pick-ups till exempel.

Viktigt att rekrytera rätt personal
Att hitta riktigt duktiga mekaniker kan vara svårt nog. Men Jan letade inte bara skickliga yrkespersoner, de skulle även kunna bemöta kunder på ett bra sätt och dessutom vilja vara med och förändra en hel bransch.
— Det var helt avgörande att vi fick tag på rätt folk, det är ingen tvekan om det. Men vi hittade Joel, vår verkstadschef, som i sin tur varit med och rekryterat övriga mekaniker. Han är en driftig person och har bland annat arbetat i Afrika åt FN.

Under rekryteringen har Joel ansvarat för att personalen kan det som rör verkstadsarbetet, medan Jan har försäkrat sig om att de kan ta väl hand om kunderna och är intresserade av att skapa förändring i branschen.
— Att de förstod och kände sig engagerade i vår övergripande förändringsambition var avgörande när vi rekryterade. Vi behövde hitta folk som både kunde och ville lite mer och det har vi gjort, säger Jan.

Läs mer: Våra rekommendationer på reco.se 

Fokus framåt
Nu satsar Meca+ i Östersund vidare och erbjuder allt från däck och service till fullskaliga reparationer, inbäddat i ett paket av attraktiva men prisvärda kringtjänster.
— Vi har fått ett väldigt fint mottagande hittills och vi kommer bara att bli bättre och bättre, så jag ser absolut ljust på framtiden för Meca+. Målet är att bli det naturliga valet för kunden i Östersund, jag hoppas och tror det är ett förtroende vi ska klara av att göra oss förtjänta av, avslutar Jan.