Bilägare: Tänk på det här när det är dags för service

Som bilägare måste du se till att bilen får rätt service i rätt tid. Utebliven eller felaktig service kan leda till onödigt slitage och i värsta fall haveri och då kan det bli dyrt.
För att försäkring och garanti ska gälla måste bilens serviceschema följas, men vilken verkstad du anlitar, det väljer du själv.
– Man kan välja vilken verkstad man vill, det viktiga är att det är ett seriöst företag, säger Jan Geijer, delägare på Meca+ i Östersund.

Bilägare: Tänk på det här när det är dags för service

Att det är viktigt att serva bilen i rätt tid, det vet de flesta bilägare. Den som ändå slarvar med servicen kan råka illa ut vid en skada eller ett haveri, i värsta fall kanske försäkringen eller garantin inte täcker något alls. För dig som bilägare finns det alltså all anledning att se till att bilen får service i rätt tid, men vilken verkstad du anlitar spelar också roll.
– Du kan välja vilken verkstad du vill, men du bör anlita ett företag som har kunnig personal och som bara använder kvalitetsdelar. Även den som äger en ny bil kan fritt välja verkstad, man är alltså inte tvingad att använda en märkesverkstad, säger Jan Geijer, delägare på Meca+ i Östersund.

 Fackmässigt arbete och kvalitetsdelar
Även om du som bilägare alltså fritt kan välja vilken verkstad du anlitar, bör du ha koll på att den verkstad du väljer håller en hög standard på både arbete och delar. Meca+ har som ambition att ge samma service och hålla samma kvalitet på både arbete och delar som de bästa märkesverkstäderna.
– Vi har samma kvalitet på delarna och samma typ av service som märkesverkstäderna. Vi strävar efter en riktigt bra kundupplevelse och den enda skillnaden är väl egentligen priset, att vi ofta är lite billigare, säger Jan.

Att kvaliteten på både arbete och delar ligger i nivå med märkesverkstäderna bekräftas av Johan Christersson, kedjechef med ansvar för Mecas 400 verkstäder i Sverige.
– Det stämmer. Vi jobbar fackmässigt enligt tillverkarens rekommendationer och alla delar är av originalkvalitet, bekräftar Johan Christersson.

 Viktigt att följa serviceschemat
För att vara säker på att du får rätt ersättning på garanti eller försäkring om du råkar ut för ett haveri måste du följa bilens serviceintervaller och se till att rätt service blir utförd i tid.
– Vi hade en kund med en rätt ny bil häromdagen. Det var dags för en större service, men kunden ville bara att vi skulle byta olja. Det är verkligen inget vi rekommenderar, service är verkligen fel sak att försöka spara pengar på, säger Jan Geijer och fortsätter: I värsta fall får du inte ut något på garantin eller försäkringen om du råkar ut för ett haveri, om det visar sig att du inte servat bilen på rätt sätt.

Hämta-lämna-service
Många bilägare håller nog med om att det här med service inte är den roligaste delen av bilägandet, även om man vet att det är viktigt. Man ska boka tid, lämna in bilen och sen ta sig från verkstaden och sedan tillbaka igen på något sätt. Hos Meca+ har man löst det problemet.
– Om du inte kan eller vill komma hit med bilen så hämtar vi den hos dig, sen lämnar vi tillbaka den när den är klar. Vi kan till och med köra ut en lånebil till dig om du behöver det, berättar Jan.

Det är inte många bilverkstäder som erbjuder kundservice på den nivån, så varför har Meca+ valt att satsa på en så pass exklusiv tjänst som hämta-lämna-service?
– Vårt motto är att vi ska hålla våra kunder rullande. Vi försöker verkligen leva upp till det och vi vill förenkla bilägandet så mycket som möjligt för våra kunder, säger Jan.

Om Meca+ i Östersund

  • Är en fullserviceverkstad med 5 anställda
  • Erbjuder service och reparationer av personbilar, lätta lastbilar, husbilar och släpvagnar
  • Arbetar även med bilglas och erbjuder däckhotell
  • Kan bistå med besiktning och ombesiktning av ditt fordon
  • Erbjuder lånebil samt Hämta-lämna-service