Profilerna är laddade för tredje Höga Kusten Motorvecka

Den ena har fem pärlor att välja bland när han ska iväg till evenemangen, den andra laddar för dragracingcomeback efter 40 års paus. Bertil Nordlund och Janne Eneroth ser båda fram emot årets upplaga av Höga Kusten Motorvecka.

Profilerna är laddade för tredje Höga Kusten Motorvecka

För Bertil Nordlund, motorprofil och före detta bensinstationsföreståndare i Lugnvik utanför Kramfors är det en självklarhet att försöka besöka så många som möjligt av evenemangen när det blir dags för Höga Kusten Motorvecka 31 juli – 4 augusti . Bertil, som främst är intresserad av gamla amerikanare har gott om alternativ att välja på när han ska åka på motorträffar. Flaggskeppet är kanske ändå hans Ford Crown Victoria Skyliner av 1956 års modell. Bilen, som känns igen på att den har plexiglas i framkant på taket, tillverkades bara i 603 exemplar, och Bertils är i toppskick.

– Annars har jag bland annat Ford Sunliner Cabriolet i samma årsmodell, 56, och en Ford femfönsters kupé som jag jobbade med till och från i 26 år. Det kostar ju mycket pengar.

Att komma ut på ett sånt här evenemang, träffa gamla kompisar från förr och se alla bilarna, det är ju det man lever för

Bertil Nordlund.

Han var bara 15 år när han och två kompisar gick ihop och köpte en Crown Victoria. Bilmodellen har följt Bertil genom åren och två gånger har han ordnat Crown Victoria-träffar i Sandslån, som ju även är plats för ett par av Höga Kustens Motorveckas träffar.

– När jag träffade deltagarna ute på andra träffar sedan sa många att de ville komma tillbaka hit för att det var så vackert här. Och det tror jag är den bästa reklamen för Motorveckan också, att det sprider sig bland entusiaster hur fint det är här, säger Bertil.

Läs mer om årets upplaga av Höga Kusten Motorvecka här

Han tror också att årets lite mer komprimerade program kommer bli att bli lyckat och får medhåll av en annan motorräv, Janne Eneroth i Örnsköldsvik. Som gammal Kramforsbo och en av pionjärerna med att hålla på med amerikanare på orten har han följt arrangemangets utveckling med intresse.

Janne Eneroth

– Min egen erfarenhet av att arrangera den här typen av evenemang är att det är tredje året saker och ting sätter sig. Motordagen på flygfältet blev väldigt lyckad förra året och det är bra att de har satsat mer där ute, säger Janne, som särskilt ser fram emot sin egen dragracingcomeback.

Håll dig uppdaterad: Följ oss på Facebook!

– Jag tävlade i dragracing på 1970-talet, men sedan har jag haft helt andra bilar. Min förra var en Cadillac 55:a. Det var en jättefin bil, men nu känner jag att jag aldrig skulle ha slutat med dragracingen. Det här ska bli så roligt, säger Janne som nu håller på att sätta ihop sin tävlingsbil med en 390 kubiktums Chryslermotor med lustgassystem och allt.

– Jag bryr mig inte om jag förlorar, det viktiga är att det är roligt att köra. Att komma ut på ett sånt här evenemang, träffa gamla kompisar från förr och se alla bilarna, det är ju det man lever för.

Fest och skratt utlovas på årets Motorvecka.

Höjdpunkter Höga Kusten Motorvecka 2019

  • 31 juli: Entusiastfordonsrallyt start Sandslån – rundtur i Höga kusten
  • 31 juli: Watercross, Sverigecupdeltävling, Sandslån
  • 1 augusti: Motorminglet, Epa-, mc- och mopedrallykortege Torget Kramfors–Klockestrand
  • 2 augusti: Old Iron Creationmeet, Sandslån
  • 3–4 augusti: Highcoast Airport Big Meet, Höga Kusten Airport
  • 3 augusti: Motorveckans officiella Cruisingnight, Torget Kramfors