Hedemora Energi stadsnät byter kommunikationsoperatör från Zitius till Kurbit

Fibernätet byter kommunikationsplattform, ett arbete som kommer ske under perioden februari - mars 2022. Här är allt du behöver veta:

Hedemora Energi stadsnät byter kommunikationsoperatör från Zitius till Kurbit

Kurbit – en ny kommunikationsoperatör i Dalarna. Hedemora Energi stadsnät har tidigare anlitat Zitius, som ägs av Telia, för att erbjuda en plattform med tjänsteleverantörer av bland annat Internet och TV-lösningar till dig som slutkund.

Kurbit är ett samverkansbolag för Stadsnätsbolagen i Falun, Borlänge, Säter, Leksand, Rättvik, Hedemora och Malung-Sälen. Stadsnätsbolagen äger det passiva nätet medan Kurbit äger och ansvarar för det aktiva nätet.

Hedemora Energi stadsnät, i samarbete med Kurbit, levererar ett öppet nät där du kan välja bland flertalet olika tjänsteleverantörer. Vid flytten till Kurbit har alla tjänsteleverantörer som tidigare levererat tjänster hos Zitius fått erbjudande att fortsätta leverera tjänster i Kurbit. De allra flesta har följt med in i Kurbit och fortsätter leverera tjänst som vanligt, dessutom har det tillkommit en del nya tjänsteleverantörer som du som kund också kan välja mellan.

Frågor & Svar

Vad är en kommunikationsoperatör, KO?

KO kallas också aktivt nät. Utan en KO i fibernätet så kan man inte koppla upp sig på tjänster. En KO är det bolag/företag som erbjuder en plattform med tjänsteleverantörer som kan erbjuda Internet, TV och telefoni till dig som slutkund. Den ansvarar också för din CPE, switchar som finns utplacerade i fibernätet och en hel del annan utrustning. KO ljussätter fibernätet så att du ska kunna använda de tjänster du valt.

Vad gör Hedemora Energi stadsnät?

Hedemora Energi stadsnät är ett så kallat passivt nät som också kan kallas ”stadsnät”. Det passiva nätet kan inte leverera tjänster till kunder utan att ha en KO – det aktiva nätet! Det passiva nätet arbetar bland annat med att gräva och bygga ut fibernätet, underhålla fibernätet, drifta siter, teknikbodar samt dokumenterar fibernätet.

Alla fel du har ska alltid felanmälas till din tjänsteleverantör.

Vad är en tjänsteleverantör?

En TL är den som du har avtalat din tjänst med. Det är med TL du kommunicerar när du vill teckna avtal, men även om du har något fel på din tjänst.

Vad är en CPE?

En CPE är något som också kallas kundplacerad utrustning. Det är den som sitter inne hos dig när du installerat din fiber från Hedemora Energi.

Tips!

Om du funderat på att göra någon förändring av ditt nuvarande tjänsteleverarntörsavtal uppmanar vi dig att göra det innan 14 februari 2022 – därefter blir det möjligt igen först efter den 1 april 2022.

 

Viktiga datum och tider:

Tjänstefrys mellan: 14/2 – 31/3
Migrering mellan: 1/3 – 31/3

Tjänstefrys innebär att du som kund inte kan byta tjänsteleverantör eller hastigheter under angiven tid.

Migreringen kommer att utföras måndag- torsdag klockan 08:00-12:00. Under denna tid är det normalt med störningar.