Här är banken som har ett öppet lokalkontor – och smarta digitala tjänster
Bankbranschen överlag har omfamnat den digitala tekniken. Lagt ner kontor. Tagit bort bemanningen. Minskat den personliga servicen. Och minimerat öppettiderna. Budskapet brukar inte uttalas. Men känslan är desto tydligare: ”Besök inte banken. Besök internet istället”.
– Många konkurrenter väljer att drastiskt minska sin personliga service, säger Peter Bergqvist ställföreträdande kontorschef på Handelsbanken i Gävle. Mänskliga, personliga relationer blir mer och mer sällsynta. Men så jobbar inte vi.
Istället noterar Handelsbanken att efterfrågan på personliga möten ökar.
– Det gäller framförallt när man ska fatta större ekonomiska beslut i livet. Men även i vardagen om något krånglar och man behöver hjälp. I grunden har vi människor inte förändrats bara för att den tekniska utvecklingen gått så fort. Vi behöver träffa människor i verkligheten också.
”Gör dina bankärenden på det sätt som passar dig”
Därför väljer nu banken att ytterligare satsa på den personliga relationen med sina kunder.
– Vi på Handelsbanken vill lära känna våra kunder och veta ditt behov som kund för att kunna bli bättre rådgivare och hjälpa till på ett ännu bättre sätt, fortsätter Peter. På så sätt bygger vi tillsammans en långsiktig relation.
Ingrid Tillman rådgivare på Handelsbanken håller med.
– Jag upplever dagligen i mitt jobb att kundmöten ger mig och min kund en fördjupad relation. Det gör mig till en bättre rådgivare. Jag får helt enkelt mer kännedom om vilka produkter och tjänster som passar kunden och hur jag kan hjälpa till på bästa sätt.
Handelsbankens arbetssätt har redan sedan tidigare visat sig vara förtroendeingivande och ge nöjda kunder. Beviset finns i de årliga mätningar av kundnöjdhet som banken deltar i.
– Ja det stämmer, säger Peter. Vi har haft de nöjdaste bankkunderna ända sedan SKI* startade sina mätningar. Det sporrar oss att jobba mot att bli ännu bättre.
Men det är inte bara genom de lokala personliga mötena som Handelsbanken utvecklar relationen med kunden.
– Vi vill använda digitaliseringen på två sätt. Handelsbankens digitala paket är vasst och lätt att använda. Vårt mål är att det ska vara tillgängligt, smidigt och tidseffektivt att sköta sina vardagsärenden själv när man vill och var man vill.
Han fortsätter:
– Dessutom använder vi tekniken för att fördjupa de lokala relationerna. Exempelvis via sociala medier för att nå ut till fler kunder och berätta om oss, vilka vi är och våra lokala erbjudanden.
På Handelsbanken i Gävle är man övertygad om att behovet av möten människor emellan kommer att växa framöver.
– Därför finns här på kontoret kunniga rådgivare redo att träffa dig.
Därför kommer du till oss och inte till en dataröst i en annan kommun när du ringer. Vi är en lokal bank i Gävle som fattar lokala beslut.
Välkommen in och prata med oss, avslutar Peter Bergqvist.
*Svenskt Kvalitetsindex