”Folksam gav mig en nystart”
– Varje dag får jag möta människor från hela landet, säger Hans Vallin.
”Folksam gav mig en nystart”
Att Hans Vallin blivit en fena på dialekter, det har han Folksam att tacka för. I flera år har han mött kunder över hela Sverige. Kunder från norr till söder, ung som gammal.
– Jag har väldigt lätt för att själv falla in i vissa dialekter, säger han leende.
För Hans, som jobbar med telefonrådgivning, är kundkontakten det överlägset bästa med jobbet.
– Jag jobbade i butik förut och kom hit efter att ha varit långtidssjukskriven. Det här blev en nystart för mig.
Jobbet på Folksam lockar människor från hela Ångermanland. Lisa Hellström pendlar från Älandsbro och trivs liksom Hans ypperligt bra på jobbet. Hon arbetade på Kicks i Härnösand och när de lade ned för sju år sedan fick hon chans att byta bana.
– Jag tänkte att det bara var tillfälligt men jag har trivts så bra är att det inte funnits någon anledning att söka något annat, berättar hon.
Hon började som telefonrådgivare men är nu certifierad rådgivare inom sparande och pension, tack vare möjligheten att vidareutbilda sig inom företaget.
– Vill man vidare inom Folksam så går det oftast. De är flexibla och kan anpassa tiderna efter var man är i livet också.
Hans Vallin håller med.
– Jag har stora barn nu så för mig passar det bra att jobba en hel del kvällar, säger han.
Hans och Lisa hyllar den interna utbildning som Folksam ger alla nyanställda. Sex månader med internutbildning och tre till sex månaders utveckling ges alla nyanställda för att bli helt trygga i rollen och i sina arbetsuppgifter.
– Utöver det får man webbaserade utbildningar och introduktionsdagar i Stockholm. Man kommer snabbt in i gemenskapen. Vi jobbar i team och lagandan är väldigt bra, säger Lisa.
– Det blir en jättefin sammanhållning. Vi jobbar utifrån gemensamma mål och coachar varandra, säger Hans Vallin.
Vill man vidare inom Folksam så går det oftast. De är flexibla och kan anpassa tiderna efter var man är i livet också.
Hur ska man då lyckas i jobbet som rådgivare? Lisa och Hans är rörande överens.
– Att lyssna på kunden är jätteviktigt. Och att vara flexibel, säger Lisa.
– Vi får ofta väldigt personlig kontakt med kunderna. Det är ett stort plus med det här jobbet, säger Hans.