Hon vill ändra synen på människor inom vård och omsorg

Blomstra är assistansföretaget från Umeå som på bara några år etablerat sig på ett flertal orter i Sverige. De har uppmärksammats av Försäkringskassan för sin personalvård och låga sjukskrivningstal. Tidigare i år tog de hem Ernst & Youngs pris som Årets unga företagare. Sedan oktober finns de i Östersund med 15 anställda.

Delia Zadius, vd och Håkan Högberg, uppdragschef Östersund.

– För oss var det självklart att starta verksamhet i Östersund som är centrum för Jämtland Härjedalen. Vi är i grunden ett norrlandsföretag så det känns naturligt, berättar Delia Zadius, VD och grundare av Blomstra.

”Med Blomstra vill vi vara det goda exemplet inom personlig assistans.”

Vågade satsa

Delia startade företaget tillsammans med kompanjonen Peter Sundbom 2012. Hon kom som kurdisk flykting till Sverige från Iran för 20 år sedan. Med erfarenheter från arbete inom personlig assistans, vård och omsorg såg hon vad som kunde göras bättre för både kunder och personal.
– Jag reflekterade också över att attityden till människor som inte passar in i normen, som exempelvis har funktionshinder, kan vara så olika. Min far skadades i kriget och fick en benprotes, men vår syn på och respekt för honom förändrades inte för det. Med Blomstra vill vi vara det goda exemplet inom personlig assistans. Som skapar goda levnadsvillkor med respektfull människosyn, delaktighet och självbestämmande.

Vill du kontakta oss, så hittar du våra kontaktuppgifter här.

Kompetens ger kvalitet

Här är personalen den viktigaste tillgången och en förutsättning för att kunna erbjuda assistans med hög kvalitet. Under sin tid som anställd hos olika assistansföretag såg Delia vad bristen på engagemang, kompetens och trygghet kan leda till. Därför gör hon nu tvärt om och satsar på att utbilda och inspirera, inte bara sina anställda utan även kunderna och deras företrädare.
– Varje kund är unik. Personalen behöver ha den utbildning som krävs och kunden måste ha kunskap om både sina rättigheter och skyldigheter. Då kan vi jobba transparant och samverka för att skapa en trygg, utvecklande miljö med arbetsglädje.

Möt gänget på ExpoNorr

En av de första som anställdes i Östersund var Håkan Högberg. Han och Delia möttes första gången på ExpoNorr förra året. Allt stämde direkt och idag är han uppdragschef med 14 medarbetare.
– Det är en utmaning att expandera och hitta nyckelpersoner. För oss är det viktigt att dela samma människosyn. Den tillsammans med vår långsiktiga personalpolitik har gjort att vi lyckats så bra. Att expandera är inget mål i sig, men vi har en så bra idé om hur assistans ska fungera och vi behövs verkligen som samhället ser ut idag, konstaterar Delia.

Om du vill veta mer om Blomstra, hittar du såväl Delia Zadius som delar av personalen på ExpoNorr i monter D14 under mässdagarna.

 

Text och foto: Helena Bredberg