Deras syn på människor har lett till framgång i Jämtland

För ett år sedan etablerade sig det norrländska assistansföretaget Blomstra i Östersund. Satsningen har fallit väl ut och idag har man närmare 40 anställda.
- Det är vår syn på människor och vårt sätt att arbeta som är framgångsrikt, berättar Håkan Högberg som är uppdragschef i Östersund.
Från vänster: Håkan Högberg som är uppdragschef i Östersund, Delia Zadius VD/Verksamhetsansvarig och Emma Erlandson, personlig assistent och undersköterska

Från vänster: Håkan Högberg som är uppdragschef i Östersund, Delia Zadius VD/Verksamhetsansvarig och Emma Erlandson, personlig assistent och undersköterska

Blomstra Sverige finns på ett flertal orter och har etablerat sig som en aktör som vill förändra branschen och vunnit en lång rad priser för sitt seriösa och kvalitetsinriktade arbete. Här finns ett tydligt mål att arbeta långsiktigt och med fokus på människorna – både kunder och personal.
– Vi skapar stabila personalgrupper som trivs och gör ett bra jobb genom att utbilda, vara transparenta och inkluderande. De ska känna att det här är ett riktigt och värdefullt yrke, inget som de bara gör tillfälligt. Då kan vi tillsammans erbjuda trygghet och stabilitet för våra kunder. Jag har jobbat sedan -97 och ser tydligt att det här är ett sätt att arbeta som verkligen fungerar.

Man måste se människan bakom ett funktionshinder och vilja hjälpa till att hitta möjligheter och att utvecklas

Kundernas behov får styra
Håkan berättar att de byggt upp en bra grund i Jämtland, som gör att de med kort varsel kan erbjuda anpassade lösningar. Det är många sökande på varje tjänst och bra kontakter sparas alltid.
– Nyligen pratade jag med en person som fått avtalet med sitt tidigare assistansföretag uppsagt och behövde lösa situationen snabbt. På ungefär en vecka hade vi ett helt team klart med sex personer, vi som vill ändra synen på människor hittar varandra, förklarar han.

Läs mer om Blomstras verksamhet här

Se människan bakom
Emma Erlandson, personlig assistent och undersköterska, har varit med från start i Östersund. Med lång erfarenhet kan hon jämföra med både kommunala och privata arbetsgivare.
– Jag brinner verkligen för Blomstra, deras värderingar och personalpolitik. Här finns en närhet och flexibilitet till chefer och kunder som jag uppskattar. Man måste se människan bakom ett funktionshinder och vilja hjälpa till att hitta möjligheter och att utvecklas, konstaterar hon.

Kontakta Blomstra för frågor om personlig assistans i Umeå eller Östersund

Inkluderande aktiviteter för personal och kunder
Under den närmaste tiden ska Emma starta upp och ansvara för en utökad verksamhet med aktiviteter kring bland annat kost och träning, i grupp och enskilt, där både personal och kunder kan delta.
– Assistentyrket kan kännas isolerande och med gemensamma träffar skapar vi såväl samhörighet som ett socialt sammanhang för båda parter.

Träffa Blomstra på Ett himla liv
Passa på att träffa Blomstra på Storsjöteatern när teaterföreningen Ett himla liv ger sin Julshow tisdag den 3 december kl. 18.30

Fakta om Blomstra Sverige AB

Erbjuder: Personlig assistans – med transparens och inkluderande.

Finns: på fyra orter i Norrland.

Antal anställda: Totalt 130, varav ca 40 i Östersund.

Aktuellt: Expanderar i Jämtland. Nyligen fått pris som Årets Pionjär Region Norr och Årets företagare, Umeågalans största pris.

Mission: Att förändra branschen, få människor att blomstra.

Kontakt: blomstra.nu