Dags att ta hänsyn till den totala bilägandekostnaden när du köper bil ”En elbil är inte så dyr som man först kan tro”

Många tror att elektrifierade bilar innebär ett dyrare bilägande än att äga en bil som drivs med diesel eller bensin. Men så behöver det inte alls vara. Istället är det vanligt att månadskostnaden blir fullt jämförbar mellan exempelvis en Plug-in hybrid och en bil med en klassisk bensinmotor.

Dags att ta hänsyn till den totala bilägandekostnaden när du köper bil ”En elbil är inte så dyr som man först kan tro”

Det menar Kadir på Björkmans Bil i Avesta som är återförsäljare för Kia.
– De senaste årens skatteändringar och införandet av klimatbonus har gjort att det är dags att börja se på sitt bilägande på ett nytt sätt. Och räkna på den totala ägandekostnaden för bilen istället för att enbart fokusera på inköpspriset. Det viktiga är ju hur mycket bilen kommer att kosta dig varje månad.

Och när man gör den kalkylen är det många kunder som har överraskats av den fullt jämförbara månadskostnaden.
– Bränsle för ett par tusen mils körning per år kostar mycket pengar och det är kanske inget du brukar ta med som en bilkostnad, men det påverkar din månadskostnad. Bensin kostar ca 8 kr per mil, vilket kan jämföras med el som kostar ca 3 kr per mil.

”Många ser bilköpet som ett isolerat inköp men tänker inte på den totala ägandekostnaden”

Dessutom påverkar de nya skattereglerna ägandekostnaden. Alltså om du får betala en miljöskatt eller om du får klimatbonus från staten.
– Skatten på en fossil bränslebil hamnar vanligtvis på mellan 6 000 och 12 000 kronor om året, självklart beroende på vilket märke och modell. För en ny elbil får du istället en klimatbonus på 60 000 kronor som utbetalas av Transportstyrelsen.

I Kias breda modellprogram finns tre typer av elektrifierade bilar.
Elbilen drivs 100 % på el, Plug-in Hybriden drivs av el som du laddar med kabel i kombination med en bensinmotor. Och hybriden drivs av bensin och el som bilen själv producerar medan du kör.

Kias två modeller som till 100 % drivs av el är den lite tuffare Kia e-Soul samt crossovern och tjänstebilsfavoriten Kia e-Niro.
– Räckvidden på en laddning är 455 km och är bland de längsta i klassen. Men behöver du köra längre kan du ladda bilen medan du tar en paus längs vägen. Nätet av laddstationer är bra idag och kommer att bli ännu bättre framöver, säger Kadir.

Här kan du se vilka hybridbilar vi har i lager just nu.

Plug-in Hybriden är också en laddbar el-bil men drivs dessutom av bensin. Om du vill kan du låta bilen automatiskt växla mellan el och bensin, eller så ställer du in det själv via ett knapptryck.
– I Kias sortiment finns flera modeller av laddhybrider. Niro Plug-in Hybrid, Optima Plug-in Hybrid och Ceed Plug-in Hybrid som alla finns i lager hos oss klara för leverans. Inom kort lanseras också den väldesignade Crossovern XCeed Plug-in Hybrid.

Hybridbilen är också elektrifierad och drivs av både en bensinmotor och en elmotor, var för sig, eller tillsammans. Hybrider kan alltså aldrig laddas med laddkabel.
– Niro Hybrid är en uppskattad mindre SUV och ett perfekt el-alternativ för den som exempelvis inte har möjlighet att ladda. Bilens system växlar mellan el och bensin och producerar sin egen el under körning. Förbrukningen blir ca 0,4-0,5 liter per mil trots sin bekväma storlek och automatiska växellåda.

Kia är just nu marknadsledande när det gäller elektrifierade bilar i Sverige. Ingen annan har i dagsläget ett lika brett utbud av bilar som kan levereras.
– Kia satsar stort på sina elektrifierade modeller, vilket gör att vi har mycket bilar i lager. Många modeller står klara för leverans på vår baksida, avslutar Kadir på Björkmans Bil i Avesta.

Snabbfakta om elektrifierade bilar

100 % Elbil

Drivs helt på el, räckvidd enligt WLTP 455km.

Plug-in Hybrid (laddhybrid)

Batteriet kan du ladda med en laddkabel. Drivs av en elmotor och en bensinmotor. Räckvidd på el upp till 53 km enligt WLTP.

Hybrid

Batteriet laddas under tiden du kör. Går inte att ladda med kabel och drivs av en elmotor och en bensinmotor i kombination.