Att hyra personal är flexibelt och enkelt

När Lilium Fastigheter snabbt behövde en ekonom till huvudkontoret i Sundsvall valde de att hyra i stället för att anställa.
– Det är en smidig och flexibel lösning. För oss är det också viktigt att konsulten känner sig som en i gänget, säger ekonomichefen Cathrine Brännström.

Cathrine Brännström, Ekonomichef Lilium Fastigheter

Sverige går för fullt och företagen slåss om den bästa personalen. Ett alternativ till att själv rekrytera är att hyra personal från ett bemanningsföretag. Familjeägda Lilium Fastigheter äger och förvaltar centralt belägna kontors-, butiks-, industri- och bostadsfastigheter i tillväxtregioner i Sverige och Norge.
På huvudkontoret i Sundsvall arbetar åtta personer, varav fem med ekonomi och administration.

I januari meddelade en av ekonomiassistenterna att hon ville gå vidare till ett annat jobb.
Ekonomichefen Cathrine Brännström valde då att anlita bemanningsföretaget Amendo som är specialister på ekonomipersonal.
– En vanlig rekrytering tar mycket tid och energi. Nu gick det väldigt snabbt. Vi träffade några olika kandidater och redan i februari hade vi ett avtal klart, säger Cathrine Brännström.

Man får chansen att testa kandidaten på ett tryggt sätt

Hon är mycket nöjd med lösningen.
– Att hyra personal är enkelt och flexibelt. Man får chansen att testa kandidaten på ett tryggt sätt.

Läs mer: Så kan Amendo hjälpa ditt företag med bemanning.

Alla ska känna att de är lika mycket värda på kontoret, både anställda och konsulter, betonar Cathrine Brännström.
– Vi gör en gemensam semesterplanering för alla. Och när vi gör olika aktiviteter med företaget så är det en självklarhet att även konsulterna är medbjudna. Jag är också väldigt nöjd med sättet som Amendo bryr sig om sin personal, säger hon.

Katarina Joneström, Pernilla Keusch och Camilla Granat

Pernilla Keusch är konsultchef på Amendo i Sundsvall, som också har kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö. På kontoret arbetar även Katarina Joneström, regionchef Norr och Camilla Granat, konsultchef.
– Vi har tid och möjlighet att ta hand om våra konsulter och det märker kunden! Och eftersom vi hela tiden jobbar proaktivt med att träffa kandidater kan vi snabbt få fram rätt personer, säger Pernilla Keusch, som uppmanar företagen att se om sitt hus – både till semestertider och inför hösten.

Vilka är dina bästa tips till kunder som funderar på att ta in en konsult?
– Ta reda på vilken kompetens du faktiskt är i behov av och fokusera på det. Du behöver inte fundera på vilken potential kandidaten ska ha eller hur du kan stimulera personen på sikt.

– Var tydlig med de mål och förväntningar som finns. Våra konsulter är vana att kliva in i en mängd olika miljöer och organisationer – de behöver bara information om förväntningar och tillgängliga verktyg, säger Pernilla Keusch.

Kontakta Amendo