Från hästar till bilköp via mobilen: ”Ser stora vinster med digitaliseringen”

Boka däckbytet direkt i mobilen. Signera alla avtal för bilköpet via BankID.
Bilbolaget är familjeföretaget som använder ny teknik och uppkoppling för att underlätta för sina kunder.
– Vi ser stora vinster för alla med digitaliseringen, säger Martin Persson.

Martin Persson är tredje generationen som leder Bilbolaget. Idag har man verksamhet på 10 orter, från Norrtälje i söder till Timrå i norr. Tack vare digitalsering och uppkoppling ser Martin Persson stora möjligheter att förenkla, för både kunderna och BIlbolagets anställda. Foto: Conny Pedersen.

Bröderna Sven O och Gustaf Persson var två framsynta män.
De började sin karriär som hästhandlare hemma i Östersund på 1920-talet, men insåg snart bilens betydelse i ett nytt, modernare Sverige.
Sagt och gjort – tillsammans började de sälja bilar, och 1935 tog bröderna över Volvos agentur i Sundsvall.
Affärerna tog fart, även om man 1950 faktiskt sålde lika många hästar som bilar.

Grunden till Bilbolaget var lagd och resten är, som man brukar säga, historia.

Familjeföretag i tredje generationen
Idag är Bilbolaget södra Norrlands ledande aktör inom försäljning och service av såväl personbilar som lastvagnar.
Bolaget har drygt 500 anställda, och omsatte 2,5 miljarder ifjol. På vd-stolen i Sundsvall sitter Martin Persson, Gustafs barnbarn.
Han sitter dock inte särskilt mycket.
Som koncernchef för Bilbolaget och vd för familjeföretagets eget fastighetsbolag blir det mycket resor.
– Vi har ju 16 anläggningar på 10 orter, så jag reser ungefär två dagar i veckan. Vi bygger ut mycket på våra anläggningar, och har dessutom köpt upp fler, så det blir mycket resande, säger Martin Persson.

Välkommen till Surfbältet – här är området som surfar mest i hela Sverige!

Boka däckbytet själv med mobilen
– Vi har ett kundlöfte som lyder: ”Med personlig omtanke”. Det betyder att vi ska ta hand om våra kunder, säger Martin Persson.
En viktig del i det löftet är att ständigt vara nåbara, och att via nya teknik hela tiden underlätta för Bilbolagets alla kunder. Det kan handla om allt från att boka service och däckbyten, till att köpa nya bilar och lastvagnar.

– Vi jobbar mycket med digitalisering. Just nu fokuserar vi mycket på att kundkontakten ska digitaliseras. Till exempel att kunden själv ska kunna boka in ett däckbyte direkt via sin mobil. Tidigare fick vi eller kunden ringa för att boka en tid. Det kan vara en långsam process för båda parter, då det lätt blir många samtal. Med det här systemet kommer vi kunna öka antalet byten, säger Martin Persson.

Martin Persson, vd Bilbolaget. Foto: Conny Pedersen

Glöm pappren – signera bilköpet med BankID
Han ser även stora möjligheter att förenkla processen kring själva försäljningen.
– Vi hanterar väldigt mycket papper på försäljningssidan. Det ska bland annat skrivas finansieringsavtal. Här tror jag att det inom kort blir ett papperslöst system, där kunden kan skriva under med hjälp av BankID istället.
Samtidigt är telefonen en fortsatt mycket viktig kanal för Bilbolaget.
Att ständigt vara nåbar är en nyckelfaktor.
– En väldigt stor andel av våra kundkontakter sker fortfarande via telefon. Oavsett om du ska boka en verkstadstid eller köpa en ny bil, så börjar det oftast med telefon. Vi är och kommer fortsätta vara beroende av telefonin, säger Martin Persson.
Så när Bilbolaget för fyra år sedan skulle byta ut sin gamla telefonilösning mot en ny, var täckning och flexibilitet två viktiga nycklar.
Företaget fick in offerter från åtta olika leverantörer, och valet föll på Tele2.
– Jag tycker att både support och intresse för oss och vår verksamhet hela tiden har varit väldigt stort. Mer än vad jag upplevt tidigare. Det är värdefullt för oss att få den uppbackningen, säger Martin Persson.

Så fick medarbetarna testa täckningen
Under själva upphandlingen fanns det en punkt där han och övriga ledningen behövde övertyga medarbetarna.
– Vi fick låna ett antal sim-kort av Tele2, för att kunna testa mottagningen ute i skogarna. Och då konstaterade vi att täckningen var bra överallt. Vi har ju medarbetare som far runt i de täta skogarna i Hälsingland, och även där var täckningen bra. Det var smart att låta oss testa, säger Martin Persson.
I samband med bytet till Tele2 fick alla medarbetare en smartphone, som är kopplad till Bilbolagets molnbaserade växel. Det gör det möjligt att skapa gruppnummer inom koncernen, som medarbetarna kopplar upp sig mot.
– Utanför växelns öppettider kan våra kunder välja bland de val som är bemannade. Till exempel verkstad och försäljning. Så trots att växeln är stängd så kan man koppla sig rätt. Det ger oss en väldig flexibilitet att själva bygga systemet efter våra och kundernas behov, säger Martin Persson.

Kan du gissa hur stor del av Sveriges yta som Tele2:s nät täcker? Få svaret här!

Och även om mycket av Martin Perssons eget mobilanvändande kretsar kring jobbet som vd för familjekoncernen, finns det ett annat intresse där uppkopplingen är viktig: favoritlaget GIF Sundsvalls framfart i Allsvenskan.
– Jag sitter med i styrelsen och har såklart koll på alla matcher. Och är jag inte på plats går det ju att följa på olika sätt.
– Antingen så streamar man matchen… Eller så är man som jag, lite traditionell av sig, och följer via text-tv i mobilen. Sidan 377, det är så enkelt, skrattar Martin Persson

Advertisement

Om Bilbolaget

  • Grundades 1935 i Sundsvall
    • Har idag 16 anläggningar på 10 orter, från Norrtälje i söder till Timrå i norr
    • Antal anställda: 505
    • Omsättning: ca 2,5 miljarder (2017)