Jacob och Emil testade sin affärsidé i Boost Chamber: ”Har varit avgörande för att utveckla Treddy till det företag det är idag”
Jacob och Emil testade sin affärsidé i Boost Chamber: ”Har varit avgörande för att utveckla Treddy till det företag det är idag"
I september 2019 fick ekonomstudenterna Jacob Lundberg och Emil Svensson en idé. De skulle skapa Treddy, en app för enkla och trygga begagnataffärer så att ingen som köper eller säljer secondhand ska behöva oroa sig för att bli lurad. Idén kom sig av att Emil själv blivit utsatt för ett bedrägeri över nätet, berättar han.
– Jag köpte en kamera av en privat säljare och förde över pengarna i förskott, men så fort jag hade betalat försvann säljaren utan att ha skickat mig varan. Det gjorde att jag fick upp ögonen för hur ofta sånt här faktiskt händer, och att det bara under 2019 skedde så många som 413 000 bedrägerier vid köp och sälj på internet.
Genom NyföretagarCentrum blev Emil och Jacob tipsade om att ansöka till Boost Chamber, ett tio veckor långt program där alla som bär på en unik affärsidé och behöver hjälp på vägen framåt får chans att utforska och testa idéns potential. Våren 2020 blev de antagna till programmet, som enligt Jacob bjöd på många aha-upplevelser för de unga entreprenörerna.
– Tidigare tänkte vi nog att har man en bra affärsidé så är det bara att tuta och köra och gå direkt på utveckling. Boost Chamber visade värdet i att pröva idén ur alla tänkbara aspekter redan i ett tidigt skede, både för att riskminimera och försäkra att den håller för att bygga vidare på. Det kan till exempel handla om att analysera branschen och tänkbara konkurrenter, och att identifiera behovet på marknaden – man måste helt enkelt prata med kunderna för att kunna bekräfta att de faktiskt upplever de problem man tror. Vi fick hjälp att göra vår hemläxa, kan man säga, och det har varit avgörande för att utveckla Treddy till det företag det är idag.
Gunilla Roberg, affärscoach på Movexum och ansvarig för Boost Chamber, förklarar att en av utmaningarna med att ha en unik idé är att det inte finns så mycket att jämföra den med.
– När man ska bygga ett bolag grundat på en helt ny affärsidé eller om man avser att lösa ett existerande problem på ett nytt sätt, så måste man göra mycket mer research och förarbete. Vi affärscoacher som leder Boost Chamber har spenderat hela våra liv i affärsvärlden och är experter på hur man hanterar just de utmaningarna, och hur man lägger grunden som behövs för att ens unika idé ska kunna bli verklighet.
Under programmets gång varvas föreläsningar och seminarier med praktiska workshops och individuell coaching, där deltagarna får undersöka den egna idéns potential genom att bland annat ta reda på vem kunden är och hur marknaden ser ut. Programmet går också på djupet i ämnen som verifiering, kapitalanskaffning och hur man bygger en hållbar affärsmodell.
– När man är ny i branschen står man ofta rätt ensam i början, men i Boost Chamber får man tillgång till vårt enorma nätverk, säger Gunilla. Deltagarna får även ett fint stöd i de andra som deltar i programmet. Även om deltagarnas affärsidéer skiljer sig mycket åt brottas de ofta med samma typ av frågor och problem, vilket kan bidra med värdefulla insikter. Att utveckla en affärsidé är en resa som består av många olika delar som kan vara svåra att ha koll på, och det är vår uppgift som coacher att följa med längs den vägen. Det är deltagarna själva som gör jobbet, men vi är en ledstång de kan hålla sig i under tiden som de förflyttar sig framåt.