Efterlängtad onlineförsäljning igång hos ICA Kvantum Nacksta
Efterlängtad onlineförsäljning igång hos ICA Kvantum Nacksta
Med start den 7 oktober kan den som handlar på ICA Kvantum Nacksta välja att antingen besöka butiken som vanligt eller att förbeställa maten via nätet. Adam Broman, som är onlineansvarig i butiken, har längtat efter detta datum.
– Jag har jobbat här i sju år nu och det har blivit allt vanligare att kunderna frågar när vi ska börja sälja online och ha hemkörning av annat än färdiga matkassar. Så vi som ska jobba med det här är oerhört peppade. Det är roligt även för oss att det händer något nytt, säger han.
Vi vill göra det så flexibelt och smidigt för kunderna som möjligt
Rent praktiskt går det till så att kunden i samband med onlinebeställningen väljer ett tidsintervall på två timmar då maten ska hämtas. Hämtning kan ske klockan 9–20, intervallen överlappar varandra för att underlätta för kunderna och det finns i praktiken ingen begränsning för hur många som kan hämta sina varor under samma intervall.
– Vi vill göra det så flexibelt och smidigt för kunderna som möjligt, förklarar Adam Broman.
Inför hämtningen har onlineteamet plockat ihop kassarna och ställt dem i förvaring i kyl, frys respektive rumstemperatur. Vid hämtning så får kunden ett sms eller väljer om de vill ringa när de är framme, så bär vi ut kassarna till bilen. För avhämtning finns särskilda parkeringsplatser vid butiksentrén.
– Då kommer vi ut med maten och kan samtidigt få den där kundkontakten som är så viktig för oss. Det kanske är något med beställningen vi behöver informera om och kunden kanske har någon fråga, säger Adam Broman.
Medan många andra matbutiker har ett prispåslag på runt 10 procent för onlineförsäljning har ICA Kvantum Nacksta valt att ha samma priser som i butiken. Vid första köpet får man också en nykundsrabatt på tio procent.
– Vi vill inte att det här ska vara en tjänst bara för dem som har råd med det utan något som alla våra kunder ska kunna använda sig av, säger Adam Broman.
Att handla mat och dagligvaror över nätet har blivit allt mer populärt. Förra året sålde landets ICA-butiker varor online för 1,5 miljarder kronor. När ICA Kvantum Nacksta nyligen tjuvstartade onlineförsäljningen i testsyfte och bjöd in sina facebookföljare att vara med och prova uttryckte många Nackstabor glädje över att nu slippa åka till köpcentrum på annat håll i Sundsvall för sina onlinebeställningar. Adam Broman berättar att en typisk onlinekund är den veckohandlande storfamiljen, men en kanske lite mer otippad grupp som har längtat efter den nya tjänsten är gamla med hemtjänst.
En efterfrågad tjänst är hemkörningarna
– Vi har mycket hemtjänstpersonal som handlar hos oss, och många av deras brukare vill kunna sitta hemma och själva välja ut varorna istället.
En annan efterfrågad tjänst är hemkörningarna. För en extrakostnad kommer någon från butikens onlineteam ut med varorna. Utkörningen är gratis om man handlar för mer än 1 500 kronor och precis som vid hämtning i butik är tiderna generösa. Adam Broman poängterar att det är ICA-personalen som ska anpassa sig till när kunden har tid och inte tvärtom.
– På sikt kommer vi att ha tre bilar så att vi kan köra ut till flera samtidigt. Vi kommer in med varorna i köket hemma hos kunden. Och självklart tar vi av oss skorna först.
Fakta ICA Kvantum Nacksta
Öppet alla dagar, måndag–lördag 7–23, söndag 9–23.
Mer information hittar du här!
Där kan du från och med måndag 7 oktober även göra din onlinebeställning.