VL ger sig ut på turné för att höra vad du tycker

Hur kan vi hjälpa till att lösa ditt livspussel? Den frågan ställer sig VL när de nu i dagarna ger sig ut på turné runt om i Västmanland. – Vi vill prata med dig om hur vi kan bli bättre, säger Elisabet Wigholm på VL. Kom till vårt tält, ta en kopp kaffe och ge oss input. Ris och ros. Och dela dina tankar med oss.

BERÄTTA FÖR OSS. – Vad kan vi på VL göra bättre? Hjälp oss att besvara den frågan och ta en varm kopp kaffe samtidigt, säger Elisabet Wigholm, marknadsstrateg på VL i Västerås. Foto: Sara Klavdal

Det är sju västmanländska orter som under perioden 1-16 oktober får besök av VLs rullande kundcenter.
– Städerna är i turordning Arboga, Fagersta, Surahammar, Hallstahammar, Sala, Västerås och Köping. Du kommer garanterat att se oss när vi är på plats med vår stripade VL-bil och vårt stora tält.

Anledningen till turnén är att VL på riktigt vill ta reda på vad kunderna tycker. Och inte bara be om en ifylld blankett.
– Vi är helt öppna för klagomål, fortsätter Elisabet. Det är ju faktiskt just klagomål som kan göra oss bättre. Vi vill veta: Hur kan vi förändra biljetter, månadskort och zonindelningar för att resan ska fungera optimalt för dig? Dina åsikter är jätteviktiga.

Men på VL är man också mycket intresserad av att nå den kund som inte brukar ta bussen. Trots att kollektivt åkande många gånger är bekvämare, enklare och billigare än att ta bilen.
– Titta in till oss i tältet även om du inte är så van vid att ta bussen. Berätta för oss hur du upplever vårt system med de 11 zonerna, enkelbiljetter, appar och annat. Vad kan vi göra för att du ska börja ta bussen oftare?

FRÅGA KUNDERNA. – Om vi ska hitta de bästa lösningarna för våra kunder måste vi prata med kunderna. Så enkelt är det, säger Elisabet Wigholm på VL som är en av dem på VL som nu ger sig ut på en förbättringsturné i Västmanland. Foto: Adam af Ekenstam och Kim Norman

Av statistiken kan VL utläsa att enkelbiljetterna en av de populäraste produkterna. Och att de allra flesta enkelbiljetterna köps via VLs app. Men väldigt många väljer ändå att köpa biljett på bussen. Trots att det är det dyraste alternativet.
– Det här är sådant som vi är nyfikna på, säger Elisabet. Varför köper så många biljett på bussen och hur kan vi förbättra och förenkla så att ännu fler väljer det alternativ som är bäst för dem? Vi har själva idéer men vill nu ta reda på vad våra kunder vill ha.

Goda idéer kommer genom samtal

Under turnén är det framförallt personal från VLs kundcenter och kontor som möter upp.
– För oss är det viktiga att lyssna på dig och inte prata särskilt mycket själva vid våra möten, fortsätter Elisabet. Det är dina åsikter och dina idéer vi vill ta del av. Och självklart kan du vara helt anonym om du vill.

Läs mer om vår turné här

Efter turnén kommer Elisabet Wigholm att arbeta fram en rapport som ska vara klar vid årsskiftet. Rapporten ska utmynna i tre genomgripande förslag till förbättringar som läggs fram för ett politiskt beslut.
– Idéerna från turnén är en av flera faktorer som påverkar förslagen. De andra är bland annat kommunernas yttranden och de förslag som vår interna expertis jobbat fram.

Foto: Adam af Ekenstam och Kim Norman

Elisabet Wigholm ser med spänning fram mot alla nya idéer som blir resultatet av alla nya möten de närmaste veckorna. Och hon hoppas på riktigt många besök i VL-tältet.
– Så när du är sugen på en varm kaffe, när du väntar på buss eller tåg eller när du bara har lust att prata bussåkande en stund så stanna till vid VLs stora tält. Vi ser fram mot att träffa dig!

VLs turnéplan
Tider och platser VL besöker på förbättringsturnén:

 

Arboga Resecentrum
Tisdag 1 oktober kl. 14.00-17.00

Järntorget Fagersta
Torsdag 3 oktober kl. 15.00-17.00

Surahammars järnvägsstation
Onsdag 9 oktober kl. 11.30-13.30

Hallstahammar Centrum
Onsdag 9 oktober kl. 15.00-17.30

Fiskartorget Sala
Torsdag 10 oktober kl. 14.00-16.00

Västerås (mittemot Punkt)
Tisdag 15 oktober kl. 11.00-17.00

Hökartorget Köping
Onsdag 16 oktober kl. 14.00-17.00