Fyra generationers kunskap bakom blomsterhavet i Torsång
"Vi har under åren utvecklat ett kunnande och arbetat fram metoder för att få den bästa kvaliteten som går att få på våra breddgrader", berättar Anders.
– Det är en väldigt estetisk och konstnärlig upplevelse att komma ut till oss under maj när alla växter kommer i blom och vi börjar plantera ut dem, säger Anders Haglund som äger handelsträdgården tillsammans med sin far Christer.
Ytorna är på över 5 000 kvadratmeter och sortimentet brett. Inte minst kända är familjen Haglund för sina pelargoner, som bara de finns i 60–70 olika sorter. Här finns till exempel Torsångspelargonen som såldes allra första gången just i Torsång på 1930-talet.
Läs mer om oss och vår historia!
I växthuset sker odlingen året runt. Där får växterna utvecklas från frön eller sticklingar till färdiga praktverk ompysslade av kunnig och välutbildad personal.
– Vi har under åren utvecklat ett kunnande och arbetat fram metoder för att få den bästa kvaliteten som går att få på våra breddgrader. Och vi försöker ständigt utvecklas genom att byta ut någon eller några växter varje år, berättar Anders.
En annan strävan är att skapa så litet avtryck på klimatet som möjligt. Att odla från frö-nivå drar förstås ned transportkostnaderna och sedan ett antal år tillbaka värms växthuset med flis istället för olja.
Det har i år gått hundra år sedan Anders gammelfarfar Gustaf Haglund avslutade sin trädgårdsmästarutbildning och började odla sina första växter för försäljning. Det äldsta bevarade dokumentet från familjeföretaget är från 1925 och efter Gustaf har Anders farfar och hans bror och därefter Anders pappa och hans bror drivit Torsångs handelsträdgård innan Anders tog över farbroderns del för tio år sedan. Den långa traditionen har tillsammans med att Torsångers handelsträdgård har stannat kvar i familjen skapat en miljö med väldigt trogen personal och många trogna kunder.
Missa inget, följ oss på vår Facebook!
– Det är inte ovanligt att äldre besökare berättar att de har varit här med sina föräldrar och handlat av min farfar på 1950-talet. Det känns roligt att vi lär känna kunderna. Vi vill att varje kund ska känna sig som den viktigaste personen i världen när de får hjälp av oss.
En ny kategori kunder som har dykt upp de senaste åren är de som köper matväxter till sina rabatter och balkonglådor. Inte minst är det unga män som ha ryckts med i den nya hemodlartrenden.
Det är husmors gamla köksträdgård som har återuppstått i ny tappning
– Det är husmors gamla köksträdgård som har återuppstått i ny tappning och det är fantastiskt roligt. Det är ju så gott att kunna ha en solvarm tomat eller en hemmaodlad gurka i sin sallad, säger Anders som brukar ge sina bästa råd till hemmaodlarna.
Över huvud taget delar familjen Haglund gärna med sig av sin kunskap och såväl guidade turer i växthuset som de kurser de arrangerar brukar vara populära.
– Det brukar bli väldigt intressanta diskussioner om odlingsteknik.