Oväntade stopp kan kosta miljoner – så hjälper Swoosh industrierna
– I de allra flesta fallen är det kundens fantasi som sätter gränser. Vi har personal, en fordonspark och utrustning som är oerhört flexibla – testa oss gärna, säger han.
För många är Swoosh företaget man ringer till när man har stopp i ett avlopp. Men faktum är att det finns andra typer av stopp som i värsta fall kan innebära bra mycket större kostnader för kunden.
– Ja, säger Andreas Bärgård med ett skratt, så kan man ju också se på det.
Han fortsätter;
– Vi jobbar en hel del mot olika industriföretag och där kan ett produktionsstopp vara förenat med stora intäktsbortfall. Det är lite annorlunda jämfört med det stopp du tänker på, säger han.
Andreas Bärgård är delägare i Swoosh Mälardalen – ett miljötekniskt bolag som utför tjänster som bland annat relining och högtrycksspolning av avloppssystem, slamsugning, torrsugning och mycket annat. Företaget, med jour dygnet runt, jobbar mot såväl privatpersoner som mot företag inom många olika sektorer – däribland stora som små industriföretag.
– Vi utför såväl planerade underhållsjobb som akuta uppdrag när det uppstått problem som måste lösas omedelbart då kunden annars riskerar att förlora stora pengar.
Han berättar att det är en stor spännvidd mellan de olika typer av jobb som de utför mot industrisektorn. Ena tillfället är det en oljeavskiljare på ett litet verkstadsföretag som ska tömmas och rengöras och vid andra tillfällen är det stora jobb som kräver snabb hantering för att minimera stopptiden.
I de allra flesta fallen är det kundens fantasi som sätter gränser.
– Planerade underhållsarbeten på större industrier kan man planera och många av dem sker under lågsäsonger för företagen. Men det händer med jämna mellanrum att det är rena akutjobb som måste lösas nu och inte sen. Vårt uppdrag är då att minimera följderna av problemet för våra kunder.
Bärgård exemplifierar genom att berätta om två jobb som utfördes inom deras upptagningsområde på en avfallspanna som ”kocksat” igen och som innebar att det nödvändiga draget i förbränningskammaren försvann. Då har Swoosh åkt dit med en sugbil och ett högtrycksaggregat med närmare 2000 bars tryck för att så snabbt som möjligt lösa och suga upp den propp som orsakat stoppet.
– Ett sådant här jobb kräver stort manskap som förväntas jobba non-stop till problemet är löst. I just det här fallet körde vi treskift allt för att kunden skulle kunna starta sin produktion så fort som möjligt igen. Eftersom vi jobbar inom en så pass tight geografiskt upptagningsområde kan vi stödja med personal och fordon från andra städer om det är nödvändigt – det är en av flera styrkor med Swoosh och det de gånger som man verkligen testar vår organisation, säger han.
Men allt är inte akut. Som Bärgård nämnde är många av jobben rena underhållsjobb. Ett inte ovanligt jobb är i olika hamnar där rengöring av cisterner och pipelines med jämna mellanrum behöver utföras.
– För alla inblandade är det naturligtvis så att de uppdragen är att föredra. Men det är inte alltid så att man kan välja, säger han leende.
Behöver ni komma i kontakt med Swoosh Mälardalen? Här hittar du alla kontaktuppgifter.
När Bärgård får frågan på vad andra sätt de kan hjälpa företag inom industrisektorn så svarar han som han brukar;
– I de allra flesta fallen är det kundens fantasi som sätter gränser. Vi har personal, en fordonspark och utrustning som är oerhört flexibla – testa oss gärna, säger han avslutningsvis.