”En elbil är en glesbygdsbil”

Allt fler ser fördelarna med elbil. Den börjar bli bekväm både som pendlingsbil och familjebil samtidigt som den ger ett lite grönare samvete. Men det kanske inte är särskilt många som förknippar elbilen med 20 mils bilåkande per dag i Jämtländsk glesbygd.

”En elbil är en glesbygdsbil”

Elbilen är hetare än någonsin. Tillväxttakten för elbilar och laddhybrider har i år ökat med 57 %. I september 2018 uppgick antalet laddbara bilar i Sverige till cirka 62 000. En av många elbilsägare är Pär Moverare från Odensala. Han kör dagligen långa sträckor i sitt arbete på Jämtlandsvärme. Anläggningarna som han ansvarar för finns i Hammerdal, Backe, Rossön, Hoting, Kyrktåsjö och Gäddede. Han har ett körmönster som de flesta inte skulle förknippa med elbilsanvändning. Men faktum är att han redan kört elbil i många år.
– Jag har ett intresse för teknik och elbilar är tekniskt sett mycket smartare än bensinbilar. När jag läste till energiingenjör kom också ett miljöengagemang, berättar han.

” När jag väl tagit steget mot en miljösmartare bil ville jag inte alls köra på bensin”

Det började med en Audi som gick på RME (rapsdiesel). Sedan dess har Pär Moverare kört etanolbil, plug-in-hybrid och elbilar. Han berättar om tiden då han gick över från elbil till plug-in-hybrid.
– Det var inget fel på plug-in-hybriden. Men när jag väl tagit steget mot en miljösmartare bil ville jag inte alls köra på bensin. Överhuvudtaget. Jag märkte att jag började stanna längre på anläggningarna när jag var ute och jobbade för att jag skulle hinna ladda el, berättar Pär.

Hösten 2017 såg Pär till att köpa en helt eldriven bil igen, en Renault Zoe. Den nya bilen har dubbelt så lång räckvidd som den tidigare elbilen Pär hade. Ett 41 kWh batteri sitter i bilen och beroende på temperatur ute tar han sig 20 – 30 mil innan han behöver ladda.
– Hybriden gav mig räckviddsångest, när elen är slut vill det till att det finns bensinstationer. När jag skulle hem från Gäddede var det helt avgörande att tankstationen på vägen fungerade. Det är långt mellan bensinstationerna i glesbygd, säger han.

Pär kör 5 000 mil om året. Han tycker att elbilen fungerar utmärkt för långa pendlingsavstånd. En annan fördel är att elbilen har låg driftskostnad.
– Den stora skillnaden är att bränslekostnaden är så mycket lägre. Elen kostar cirka 2 kronor per mil. Dessutom är servicen billigare. Min bensindrivna Volvo gick på 15 000 kronor att serva, elbilen cirka 1 000, förklarar han.

Men driftskostnaden är inte huvudargumentet för Pärs bilval.
– Det känns bra för mitt miljösamvete att köra elbil. Det känns så dumt att inte göra det. Jag har inte räknat jättenoga, säger han.

Han berättar att han körde dieselbil med automatlåda några veckor, då hans elbil var på verkstaden.
– Det kändes märkligt att gå tillbaka, väldigt stenålders. Elbilar har inte ens en automatlåda, det finns inte ens en backväxel, motorn snurrar bara olika fort. De har en motor som är stark från noll, säger han.

 

Vill du veta mer om Elbilens utveckling – läs här!

Pär tycker att många debatter som dyker upp kring elbilar blir lite banala.
– Självklart finns det bra och dåligt med allt. Det kan finnas frågor som behöver åtgärdas kring batteritillverkningen. Men det är inte säkert att det är elbilens fel. Det kan vara gruvägarens fel. Hur många har inte dött i krig i oljans namn? Det finns såklart en del särintressen som styr. Men framförallt tycker jag att vi människor är så rädda för nya saker. Vi kan väl försöka se med öppna ögon!

Ändå vill han tillstyrka att det är viktigt att se till hela ekonomin när man räknar på en ny bil.
– Elbilar är dyrare i inköp. Samtidigt är de billigare att ha. Så kan man ju fundera över hur andrahandsvärdet av alternativet bensinbilar ser ut om några år.
– Det känns så angeläget med miljövänligare bilar. Den genomsnittliga livslängden på en bil i Sverige är 17 år. En ny bil ska finnas länge på marknaden, avslutar han.

Sol-el-bilar Region Jämtland Härjedalen

Region Jämtland Härjedalen, länets näringsliv och andra aktörer jobbar gemensamt för att öka antalet laddstationer, solceller och laddbara bilar i Jämtlands län. Vi erbjuder kostnadsfria informationsträffar och rådgivning för att underlätta för etableringen av nya solcellsanläggningar, laddstationer och elbilar. Målet är att det ska finnas 63 000 m2 solceller, 2 500 laddbara bilar och 200 publika laddstationer innan 2018 är slut.

Håll utkik på vår hemsida! 

Vill du ha rådgivning kring energifrågor?

Kontakta Energi- och klimatrådgivarna Jämtland Härjedalen