Stort intresse när PostNord besökte Östersund: “Uppskattar att vi visar upp oss”
Resultatet? Frågor om postutdelning varvades med positiva synpunkter.
– Många har sagt att de uppskattar att vi vågar vara ute och visa upp oss, säger Hans Östman på PostNord i Östersund.
Dagarna i Östersund bjöd på många positiva möten, enligt Hans Östman på PostNord. ”Det är många som säger att de inte själva har upplevt problem utan bara läst om andra som haft det”, säger han. FOTO: Marie Birkl/TT
Vad tycker Östersundsborna om PostNord?
Den frågan ville PostNord ha svar på, och under två dagar besökte därför delar av ledningsgruppen staden.
Den 11 och 12 juni stod PostNords stora trailer på plats på Stortorget. Dessutom fanns representanter från företaget ute på stan.
Målet med besöket?
Att lyssna på synpunkter och tankar, besvara frågor och ta emot ris eller ros.
– Det har varit kul och lärorikt att möta dessa kunder, säger Hans Östman, produktionschef på PostNord i Östersund, efter besöket.
Positiv respons
Hans Östman ser tillbaka på två intensiva dagar i Jämtland.
Nästan 1 000 Östersundsbor, 942 för att vara exakt, valde att möta PostNord. Och responsen har varit övervägande positiv, säger han.
– I flödet av negativ publicitet, så finns det mycket positivt. Det är många som säger att de inte själva har upplevt problem utan bara läst om andra som haft det.
22 städer under våren och sommaren – därför åker PostNord på turné
De senaste årens förändrade konsumtionsmönster har ställt stora krav på förändringar i PostNords komplexa verksamhet.
Samtidigt som vi svenskar skickar allt färre brev, ökar antalet e-handlade paket explosionsartat.
Men oavsett vykort eller Kinapaket – PostNord berör lika mycket nu som förr.
– Ja, det ser vi verkligen. Det finns ett allmänintresse kring oss, och det ska vi vara stolta och rädda om, säger Hans Östman.
“De har kvar känslan kring gamla Posten”
Under dagarna i Östersund har det framför allt varit de äldre kunderna som framfört synpunkter, berättar han.
– Jag tror inte att de yngre uttrycker sina synpunkter i lika stor utsträckning i sådana här forum. För oss är det såklart viktigt att nå både yngre och äldre, för att säkerställa att vi levererar den service man förväntar sig, oavsett konsumtionsbeteende eller fas i livet. Jag tror att våra äldre kunder har kvar känslan kring gamla Posten, det är något som fortfarande berör, säger Hans Östman.
Läs mer om PostNords mottagarapp här
En av de nästan 1 000 Östersundsbor som träffade PostNord var Bengt-Owe Palmgren.
Han framförde sina synpunkter kring utdelningstiderna.
– Jag tycker att servicen är oregelbunden. Postavlämningen i Östersund kommer mellan klockan 16 och 18 på dagarna, det är alldeles för sent. PostNord har utrymme för förbättringar, säger Bengt-Owe Palmgren.
När PostNords trailer lämnade Östersund tog den sikte på Sundsvall, och nya möten.
Samtidigt väljer Hans Östman att sammanfatta dagarna i Östersund.
– Framförallt har det varit roligt att få träffa folk och många har sagt att de uppskattar att vi vågar vara ute och visa upp oss.