Här möter Sundsvallsborna PostNords ledning: ”Bra att de kollar vad allmänheten tycker”

Strålande sol, studentfirande – och över 800 samtal. Så kan PostNords två dagar långa besök i Sundsvall beskrivas.
– Det känns skönt att kunna säga till brevbärarna att de allra flesta Sundsvallsbor är nöjda med deras jobb, säger Görgen Byström på PostNord.

Det var full fart i PostNords stora trailer som stod på Södra Hamnplan under två dagar. FOTO: Mats Andersson/TT

Vad tycker egentligen Sundsvallsborna om PostNord? Det ville PostNord ta reda på, och under två dagar fanns därför delar av företagets ledningsgrupp –  tillsammans med lokala representanter – på plats på Södra Hamnplan. Besöket är en del av den stora riksturnén ”PostNord lyssnar”, där företaget besöker 22 svenska städer för att lyssna, besvara frågor och ta emot ris eller ros.

Besöket i Sundsvall är en del av den stora turnén ”PostNord lyssnar” – där 22 städer får besök av PostNord under våren och sommaren. FOTO: Mats Andersson/TT

”Härligt att kunna förmedla positiv feedback”

Och Sundsvall gav PostNord ett varmt välkomnande – massvis av nybakade studenter sken ikapp med solen under besöket i Stenstan. Görgen Byström, produktionschef på PostNord i Sundsvall, berättar att samtalen med Sundsvallsborna gick på samma linje. Hela 840 Sundsvallsbor valde att träffa PostNord.
– Något som jag tar med mig efter dessa dagar är vikten av att fortsätta utveckla noggrannheten med aviseringarna så att de blir rätt.
– Jag kommer också ta med mig att de allra flesta är nöjda med brevbärarna och chaufförerna. Det känns härligt att kunna förmedla tillbaka positiv feedback från allmänheten efter alla möten här i Sundsvall, säger Görgen Byström.

De allra flesta kunder var positiva i samtalen med PostNords företrädare, berättar Görgen Byström. ”Något som jag tar med mig efter dessa dagar är vikten av att fortsätta utveckla noggrannheten med aviseringarna så att de blir rätt”, säger han.

Därför åker PostNord på stor turné genom landet – läs mer här

Våra vanor förändras

De senaste åren har vårt sätt att konsumera förändrats i grunden. Svenskarna skickar allt färre brev – samtidigt som antalet e-handlade försändelser ökar explosionsartat. Detta är förändringar som tvingat PostNord till en stor omställning av sin komplexa verksamhet. Inte utan svårigheter och kritik från allmänheten. Görgen Byström säger att känslan var en helt annan i de möten som ägde rum i Sundsvall – ungefär var tionde person som PostNord träffade uttryckte missnöje.
– Mina förväntningar var att dessa dagar skulle återspegla hur man pratar om oss i media. Det vill säga: fokus på utmaningar med leveranser och de misstag som trots allt sker. Men det var skönt att höra och se att allmänhetens bild inte är densamma som medias, säger han.

En av de över 800 Sundsvallsbor som mötte PostNord var Nebil Beyan. Han uppskattar PostNords initiativ att träffa allmänheten.

En av de Sundsvallsbor som träffade PostNord är Nebil Beyan. Han ger en liknande bild som Görgen Byström.
– Jag har personligen inte haft några dåliga erfarenheter av PostNord, men de har ett väldigt dåligt rykte. Jag tycker att det är ett bra initiativ att PostNord själva går ut och kollar vad allmänheten tycker, istället för vad som sägs i media, säger Nebil Beyan.

Läs mer om PostNords mottagarapp här

När PostNords stora trailer lämnade Sundsvall satte den kurs mot Umeå för det sista stoppet på den långa turné som startade i början av april.